8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

چرا سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته تار می‌شوند؟

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > چرا سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته تار می‌شوند؟

چرا سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته تار می‌شوند؟

تصاویری که با دوربین‌های مداربسته از سوژه‌های متحرک گرفته می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از این رو باید دید که چه دلایلی پشت تاری تصاویر ثبت شده از سوژه‌های متحرک نهفته است. به هنگام ثبت یک تصویر، نور محیط و شاتر دوربین تاثیر به‌سزایی روی وضوح و کیفیت آن می‌گذارد.

از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب یک دوربین تاثیرگذار است، قابلیت آن در ثبت تصاویر و فیلم‌های باکیفیت است. یکی از اولویت‌های افراد تصاویر پرجزئیاتی است که بتوانند در صورت نیاز اطلاعات موردنیاز را از دل آنها بیرون بکشند. خانه‌ای را در نظر بگیرید که سارقی وارد آن شده است و دوربین‌های مداربسته تصاویر تار و مبهمی از وی در حال فرار ثبت کرده‌اند. دلیل تاری این تصاویر، تحرکی‌ست که سارق در حال فرار دارد. به کمک یک سری راهکار می‌توانید از تاری تصاویر جلوگیری و تصاویر واضحی ثبت کنید. برای اطلاع از این راهکارها در این مقاله همراه ما باشید.

 

علت تاری سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته

سناریوی سرقت و سارق را در نظر بگیرید که در آن سارق در حال دویدن است و دائما او را در حال تحرک می‌بینید. زمانی که فرد دائم در حال جابجایی و تحرک است، زاویه‌ی تابش نور به او هم دائم دست‌خوش تغییر می‌شود. این نور با برخورد به فرد انعکاس پیدا می‌کند و همراستا با جهت حرکت وی خواهد بود. یعنی اگر این فرد از سمت راست به سمت چپ دوربین مداربسته بدود، جهت نور منعکس شده نیز به همین صورت خواهد بود. نوری که دوربین مداربسته پردازش می‌کند همان نور منعکس شده از فرد در ابتدای ورود وی از سمت راست دوربین است. با حرکت سوژه و جابجایی وی، نور در چندین نقطه‌ی مسیر حرکت او انعکاس پیدا می‌کند؛ همین امر باعث تاری تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته می‌شود. چنین کیفیتی باعث می‌شود که نتوان جزئیات را در تصویر ثبت شده توسط دوربین‌های مداربسته تشخیص داد.

 

تنظیمات نورپردازی در دوربین‌های مداربسته

نورپردازی به میزان نور پردازش شده پیش از ثبت تصویر گفته می‌شود. کار تنظیم نورپردازی دوربین مداربسته بر عهده‌ی شاتر آن است. سرعت شاتر دوربین تعیین‌کننده‌ی میزان تاری تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک است. هر چقدر زمان شاتر دوربین کمتر باشد، تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک تاری کمتر و وضوح بیشتری خواهند داشت. شاتر دریچه‌ای‌ست که نور از آنجا به درون لنز دوربین راه پیدا می‌کند و اساسا به صورت خودکار تنظیم می‌شود. ولی توصیه می‌شود که در مکان‌های پر رفت‌و‌آمد، سرعت شاتر دوربین مداربسته را دستی تنظیم کنید. مثلا اگر هدف شما از استفاده از دوربین مداربسته تشخیص چهره و پلاک خودرو است، شاتر را دستی تنظیم کنید.

 

محل قرارگیری تنظیمات نورپردازی

تمامی سیستم‌های نظارتی اعم از NVRها، DVRها و دوربین‌های مداربسته IP گزینه‌ای تحت عنوان تنظیمات نورپردازی دارند. با تغییر این تنظیمات می‌توانید کیفیت تصاویر را تغییر بدهید و تصاویر واضح‌تری را از سوژه‌های متحرک ثبت کنید. کافی‌ست که بخش تنظیمات دستگاه خود را باز کنید و از بخش تنظیمات تصویر گزینه‌ی نورپردازی را انتخاب کنید.

 

تنظیمات مختلف و جلوگیری از تاری سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته 

تاری تصاویر سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته از اهمیت بالایی برخودار است. در این راستا سعی کردیم تاثیر تنظیمات نورپردازی را روی تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک نشان دهیم. برای بررسی میزان تاری تصاویر، عوامل دیگری چون میزان نور و محل نصب دوربین‌های مداربسته نیز تاثیرگذار هستند. از این رو نتایج این بررسی قطعی نبوده و می‌تواند در مکان‌های مختلف نتایج متفاوتی داشته باشد. چیزی که در این بررسی ثابت است، تنظیمات نورپردازی است که مستقیما روی کیفیت تصاویر تاثیرگذار است. حال سه سناریو نورپردازی مختلف را بررسی می‌کنیم:

۱. تنظیمات خودکار نورپردازی

یکی از مهمترین دلایل تاری سوژه‌های متحرک در دوربین‌های مداربسته، انتخاب تنظیمات خودکار است. برای جلوگیری از تاری تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک، تنظیمات نورپردازی را از حالت خودکار خارج کنید.

۲. تنظیمات نورپردازی دستی ۲۵/۱

زمانی که تنظیمات نورپردازی را به صورت دستی روی ۲۵/۱ قرار می‌دهید، تصویر تهیه شده از سوژه متحرک واضح‌تر می‌شود.

۳. تنظیمات نورپردازی دستی ۵/۱

حال اگر این تنظیمات دستی را روی ۵/۱ قرار بدهید، خروجی کار به مراتب واضح‌تر هم خواهد شد و تاری تصویر کاهش پیدا می‌کند. شاید در این حالت کمی نویز روی تصویر وجود داشته باشد، اما جزئیات سوژه تا حد زیادی مشخص و قابل‌تشخیص است.

 

کاهش زمان نورپردازی چه تاثیری روی تاری سوژه‌های متحرک دوربین‌های مداربسته دارد؟

نوری که در ابتدا برای ثبت تصویر دریافت و پردازش می‌شود، تاثیر به‌سزایی روی کیفیت و تاری آن دارد. با کم کردن میزان نورپردازی، میزان نور دریافتی و پردازش شده در دوربین‌های مداربسته نیز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، نور تصویر و فیلم تهیه شده توسط دوربین مداربسته کاهش می‌یابد و دچار نویز می‌شود.

حال اگر میزان زمان نورپردازی را افزایش دهیم، نور بیشتری برای ثبت تصویر خواهیم داشت. تصاویر تهیه شده در این حالت، نویز کمتری خواهند داشت و پرنورتر و روشن‌تر خواهند بود. حال تصور کنید که در این سناریو، سوژه شروع به حرکت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ وضوح تصویر کاهش پیدا می‌کند. شاید این سوال پیش بیاید که چه دلیل پشت این کاهش قرار دارد؟ دلیل آن تغییر مکان سوژه‌ی موردنظر است. تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک زمانی تار می‌شود که مکان و نور منعکس شده از آن تغییر کند.

 

جلوگیری از تاری سوژه‌های متحرک دوربین‌های مداربسته با تنظیمات درست

یکی از مسائل رایج در دوربین‌های مداربسته، تاری تصاویر تهیه شده از سوژه‌های متحرک است. زمانی که سوژه در میدان دید دوربین تغییر مکان می‌دهد، این اتفاق رخ می‌دهد. دوربین نوری را دریافت و پردازش می‌کند که سوژه در ابتدای ورود به میدان دید دوربین از خود منعکس می‌کند. زمانی که سوژه مکان خود را تغییر می‌دهد، این نور به صورت نقاطی در طول مسیر حرکت سوژه پخش می‌شود. زمانی که نقاط نور مختلف در دوربین مداربسته ایجاد می‌شوند، تصویر ایجاد شده تار می‌گردد. اگر می‌خواهید از تاری تصاویر جلوگیری کنید و تصاویر واضحی داشته باشید، حتما تنظیمات نورپردازی دوربین را به صورت دستی تغییر بدهید.

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran