8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

جلوگیری از نوسان برق در دوربین‌های مداربسته

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > جلوگیری از نوسان برق در دوربین‌های مداربسته

جلوگیری از نوسان برق در دوربین‌های مداربسته

یکی از رایج‌ترین عواملی که باعث سوختن دوربین‌های مداربسته و تجهیزات الکترونیکی می‌شود نوسانات جریان برق است. در چنین شرایطی حتی اگر دوربین نسوزد، عملکرد آن دچار اختلال می‌شود و تا حد زیادی افت کیفیت تصاویر خواهیم داشت. این نوسانات می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری به بار آورند، از این رو باید در سیستم‌های امنیتی به این موضوع توجه داشت.

همچون هر دستگاه الکترونیک دیگری، دوربین‌های مداربسته هم در معرض نوسانات برق قرار دارند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دلیل ایجاد نوسان برق چیست؟ گاهی رعدوبرق و گاهی یک سری عوامل الکتریکی باعث ایجاد نوسانات جریان برق می‌شوند. این نوسانات تاثیر خود را روی عملکرد دوربین مداربسته می‌گذارند و آن را دچار اختلال می‌کنند. با اتخاذ یک سری راهکار مناسب می‌توانید مانع این نوسانات در دوربین‌های مداربسته شوید. با کنترل این نوسانات، احتمال سوختن و از کار افتادن دوربین مداربسته به شدت پایین می‌آید. در این مقاله راهکارهایی را برای رفع نوسانات برق در دوربین‌های مداربسته ارائه خواهیم کرد.

دوربین‌های مدار بسته: روش‌های جلوگیری از نوسانات برق

نوسانات برقی امری‌ست که تمامی دستگاه‌های الکتریکی، اعم از دوربین‌های مداربسته در معرض آن قرار دارند؛ با توجه به این موضوع بهتر است که از آغاز راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته به فکر راهی برای جلوگیری یا کاهش این نوسانات باشیم. چندین راهکار مختلف برای کنترل این نوسانات وجود دارد که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 

۱.دستگاه محافظ برق یو.پی.اس (UPS)

یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین روش‌های کنترل نوسانات برق، استفاده از دستگاه محافظ UPS است. UPSها به تجهیزات الکترونیکی کمک می‌کنند تا هنگام نوسانات برقی، برق اضافی دریافت و در محافظ ذخیره شود. با این کار میزان برق اضافی ورودی کنترل می‌شود و نمی‌تواند تاثیر بدی روی دوربین مداربسته‌ی شما بگذارد. از لحاظ ظاهری، دستگاه‌های محافظ برق شبیه به خازن‌ها هستند. UPSها به شما کمک می‌کنند تا از دوربین‌های مداربسته‌ی خود در برابر آسیب‌های ناشی از تغییرات ولتاژ محافظت کنید.

 

۲.محافظ برق دوربین تحت شبکه IP 

دوربین‌های مداربسته تحت شبکه IP، محافظ‌های برق مخصوص خود را دارند. این محافظ‌ها عموما در دو مدل در بازار موجود هستند: ۱. تک‌پورت ۲. چندپورت. با استفاده از این محافظ‌ها می‌توانید از ایجا نوسانات برقی و آسیب‌های احتمالی آنها به دوربین‌های مداربسته خود جلوگیری کنید.

 

۳.محافظ برق اتصال دیتا 

دوربین‌های مداربسته PTZ هم با محافظ‌های مخصوص خود ارائه می‌شوند. از این محافظ‌ها می‌توان برای جلوگیری از نوسانات برق در دوربین‌های اسپیددام استفاده کرد. این مدل محافظ چه فرقی با مدل محافظ‌های دیگر دارد؟ وجود پورت RS485 در دوربین‌های PTZ که جهت دستورات کنترلی از آن استفاده می‌شود. این نوع محافظ‌ها به شما کمک می‌کنند تا از ایجاد نوسانات برق در دوربین‌های مداربسته اسپیددام جلوگیری کنید.

 

۴.محافظ نوسان برق کابل تصویر کواکسیال 

این نوع محافظ‌ها به دستگاه‌های ذخیره‌ساز ویدئویی DVR متصل می‌شوند. زمانی که ولتاژ اضافی برق شناسایی می‌شود، این دستگاه میزان ولتاژ اضافی را به زمین منتقل می‌کند. محافظ‌های کواکسیال در دو مدل مختلف عرضه می‌شوند: ۱. تک‌پورت ۲. چندپورت.

 

۵.دستگاه محافظ برق استابلایزر 

محافظ‌های برق استابلایزر از یک باتری داخلی جهت جلوگیری از نوسانات برق در دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند. محافظ استابلایزر به محض تشخیص نوسانان جریان برق، افت فشار جریان برق را حذف و یک جریان برق ثابت را برای دوربین‌های مداربسته ایجاد می‌کند. زمانی که برق متصل به دوربین مداربسته دچار نوسان می‌شود، این محافظ جریان برق را قطع می‌کند؛ در مرحله‌ی بعد، باطری داخلی استابلایزر خود دوربین مداربسته وارد عمل می‌شود و سیستم با کمک این باطری به کار خود ادامه می‌دهد.

 

۶. رعد و برق: خنثی‌سازی خطر نوسان برق در دوربین مداربسته

یکی از عوامل طبیعی ایجاد نوسان برق در دوربین‌های مداربسته، رعدوبرق است. زمانی که رعدوبرق اتفاق می‌افتد، ابرها شروع به تخلیه الکتریکی می‌کنند؛ با این کار احتمال دارد که ولتاژ برق بالا برود و جریان برق دچار نوسانات شود. با اتخاذ یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد نوسانات برق می‌توان از خیلی از خسارات جلوگیری کرد و مانع سوختن دوربین‌های مداربسته به هنگام بروز صاعقه شد.

 

۷.نصب اصولی دوربین‌های مداربسته و اتصال آنها به زمین 

برای جلوگیری از آسیب دیدن لوازم الکترونیکی به هنگام وقوع صاعقه و تخلیه انرژی برق می‌توان آنها را به زمین متصل کرد. زمین انرژی برق تخلیه شده به هنگام صاعقه را خنثی می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که در زمان نصب دوربین‌های مداربسته حتما آنها را به زمین متصل کنید.

 

۸.عدم نصب دوربین‌های مداربسته روی سطوح فلزی 

از آنجایی که فلزات رسانا هستند، می‌توانند جریان برق را منتقل می‌کنند. همین ویژگی فلزات باعث می‌‌شود که سطح مناسبی برای نصب دوربین‌های مداربسته نباشند. در صورت استفاده از این سطوح بهتر است که از صفحات عایق برای خنثی‌سازی جریان برق استفاده کنید. این صفحات میان سطح فلزی موردنظر و دوربین مداربسته قرار می‌گیرد. با کمک این صفحه، ولتاژ اضافه برق به دوربین مداربسته انتقال پیدا نمی‌کند.

 

۹. استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه 

در صورتی که رعدوبرق شدید باشد، برخورد آن به ساختمان‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در ولتاژ شود. این تغییرات تاثیر خود را روی عملکرد دستگاه‌های ذخیره‌ساز ویدئویی DVR و NVR می‌گذارند. وجود یک منبع تغذیه ثابت و بی‌وقفه باعث می‌شود که از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید. با کمک چنین منبع تغذیه‌ای دیگر هیچ نگرانی‌ای باقی نمی‌ماند و مطمئن خواهید بود که به یک جریان برق ثابت و همیشگی متصل هستید. در این شرایط، رعدوبرق هیچ اثری روی ولتاژ برق دریافتی دستگاه شما نخواهد داشت.

 

۱۰. سایر عوامل آسیب‌زا به دوربین مداربسته 

گاهی نوسان برق ایجاد شده در دوربین مداربسته شما به خاطر هیچ‌یک از عواملی چون رعدوبرق یا تغییرات ولتاژ برق نیست. کابل‌کشی غیراصولی و استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت از جمله عوامل دیگری هستند که نوسانات برق را ایجاد می‌کنند. این کابل‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد دوربین‌های مداربسته هستند. اگر می‌خواهید دوربینتان عملکرد خوبی داشته باشد، کابلی باکیفیت تهیه کنید و از یک متخصص کمک بگیرید. علاوه بر این، مسیر کابل‌کشی و اتصالات استفاده شده در این کابل‌کشی‌ها هم روی میزان نوسان برق تاثیرگذار هستند.

 

 

کلام پایانی

یکی از مخرب‌ترین عوامل در دوربین‌های مداربسته، نوسانات برق است. عدم ثبات جریان برق باعث خرابی و یا افت کیفیت دوربین‌های مداربسته می‌شود و می‌تواند خسارات زیادی را به بار آورد. دوربین‌ها و تصاویر آنها چنان حائزاهمیت است که از کار افتادن و اختلال در آنها اتفاق بسیار ناخوشایندی است. از جمله دلایل عمده‌ای که باعث ایجاد نوسانات جریان برق می‌شوند، رعدوبرق و تغییرات ولتاژ برق است. برای جلوگیری از این مسائل یک سری راهکار کارآمد وجود دارد.

از جمله‌ این راهکارهای کارآمد می‌توان به این موارد اشاره کرد: استفاده از دستگاه محافظ برق یو.پی.اس (UPS)، محافظ برق دوربین تحت شبکه، محافظ برق اتصال دیتا، محافظ نوسان برق کابل تصویر کواکسیال،‌ دستگاه محافظ برق استابلایزر‌، نصب اصولی دوربین‌هایمداربسته و اتصال آنها به زمین،‌ عدم نصب دوربین‌های مداربسته روی سطوح فلزی و استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه. نصب اصولی دوربین‌های مداربسته و استفاده از تجهیزات باکیفیت از جمله‌ی دیگر عواملی هستند که از دوربین‌های مداربسته در برابر نوسانات برق محافظت می‌کنند.

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran