8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

ویدئوآنالیتیک های AI-محور تا چه حد هوشمند هستند؟

ایمن سازان پیشرو > مقاله آموزشی  > ویدئوآنالیتیک های AI-محور تا چه حد هوشمند هستند؟

ویدئوآنالیتیک های AI-محور تا چه حد هوشمند هستند؟

در حال حاضر صحبت های زیادی حول استفاده از هوش مصنوعی ﴿AI﴾ در آنالیتیک های ویدئویی وجود دارد. به طوری که بسیاری از ارائه کنندگان راهکارهای امنیتی، واژه ی هوش مصنوعی را به عنوان یک ضرورت در تولید و عرضه محصولات خود میبینند. اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم باید بگوییم که راهکارهای آنالیتیک ویدئویی راه زیادی را از نخستین روزهای ورود خود آمده اند. با این حال این سوال مطرح میگردد که آنالیتیک های ویدئویی تا چه حد هوشمند هستند؟

هوش مصنوعی در کجای صنعت امنیت جای میگیرد؟

هوش مصنوعی (AI﴾، یادگیری عمیق، آنالیتیک های ویدئویی همگی از جمله کلمات رایجی هستند که به دیدن آنها عادت کرده ایم.

علیرغم تمامی بحث ها و تبلیغات های صورت گرفته در مورد هوش مصنوعی، اغلب افراد ذهنیتی مبهم نسبت به اجزای تشکیل دهنده ی این تکنولوژی دارند. نکته جالب توجه اینجاست که این موضوع در بحث امنیت ساختمان های مسکونی و تجاری که در چند سال اخیر بیشتر مطرح شده صادق است.

همچنین اینکه اصطلاحات نزدیکی چون آنالیتیک ها، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق چگونه زیرمجموعه، گونه جهش یافته یا زیرشاخه ای از هوش مصنوعی (AI﴾ محسوب میشوند نیز برای اکثر متخصصین امنیتی و مشتریان همچون یک راز تلقی میگردد. علاوه بر آن، به احتمال زیاد برای این افراد انجام یک سری عملیات پیچیده توسط ربات ها به قطع مستلزم درجه ای از هوش مصنوعی خواهد بود.

هوش مصنوعی یک اصلاح گسترده است که برای توصیف هر چیزی که همچون مغز یک انسان عمل میکند استفاده میشود. یادگیری ماشین تکنیکی است که در آن یک کامپیوتر میتواند با پردازش حجم بالایی از داده ها در مورد عملیات مربوطه، قدرت خود را برای انجام یک عملیات بهبود بخشد. یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین است که از شبکه های نورونی بهره میگیرد. یک لایه از شبکه های نورونی پس از پردازش داده ها، نتیجه این پردازش را به لایه ی بعد منتقل میکند که این لایه نیز پس از انجام عملیات، پاسخ خود را به لایه بعد میفرستد. این دست از شبکه های نورونی به عنوان شبکه های نورونی پیچیده یا CNN مشهور هستند.آنالیتیک های نظارت ویدئویی نمونه ای عالی از بکارگیری هوش مصنوعی و یادگیری عمیق هستند که با ورود GPUها ﴿واحدهای پردازش گرافیکی﴾ امکان پذیر شده اند.

چرا هوش مصنوعی، آنالیتیک ها، سرویس های ابری و امنیت سایبری، فرصت های جدیدی را برای نصاب ها فراهم میکنند؟

به قطع آنالیتیک های ویدئویی یکی از رایجترین راه های بکارگیری هوش مصنوعی در کاربردهای امنیتی است. به همین شکل، سیستم های مدیریت اطلاعات مربوطه به امنیت فیزیکی ﴿PSIM﴾ که با تلفیق داده های امنیتی گوناگون باعث آگاهی موقعیتی میشوند نیز از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره میگیرند.

ربات های بادوام و هوشمندی را تصور کنید که مجهز به چنین الگوریتم های پیشرفته و سنسورهای پردازش و هوشمند شوند. این ربات ها یک چشم انداز امنیتی وسیع را باز میکنند که با کمک آن تهدیدات انسانی به حداقل رسیده و مکان ها و ابعاد دوری را که غیرقابل دسترسی بوده اند، برای آنالیز، ارزیابی و پاسخگویی به صورت همزمان با وقوع رخداد مورد دسترس قرار میگیرند.

صنعت امنیت چگونه میتواند از هوش مصنوعی بهره مند شود؟

به تدریج با بهبود یافتن دستگاه ها و پایین آمدن قیمت ها، کاربری های این تکنولوژی گسترده تر خواهد شد. همچنین انواع مختلف تکنولوژی هوشمند مصنوعی به احتمال زیاد در اغلب جنبه های زندگی روزانه ما نفوذ خواهد کرد.

برعهده گرفتن آن دسته از کارهایی که از لحاظ فکری نیازمند انرژی چندانی نیستند توسط ماشین ها به روندی بزرگ برای سالهای پیش رو تبدیل خواهد شد. شرکت آمازون در حال بکارگیری این تکنولوژی در مغازه های خرده فروشی خود است که در آنها مفهوم گیشه پرداخت قیمت کالا با مشتریانی که خارج میشوند جایگزین شده است. تولید این نوع از ابزارهای فکری در مراحل اولیه خود به سر میبرند، با این حال این ابزارها به رسیدگی به مسائل و ایجاد ارزش ادامه خواهند داد. انقلاب صنعتی هوشمند در حال وقوع در اطراف ما است. شاید این انقلاب بسیار آشفته به نظر آید، اما در عین حال بسیار هوشمند و رهایی بخش است.

پتانسیل آنالیتیک های ویدئویی به مراتب سودمندتر از سیستم های قاعده-محور قدیمی است. با شهرت یافتن بیشتر GPUها در اجرای سیستم های AI، تولیدکنندگان بزرگی چون NVIDIA و حتی استارتاپ های کوچکتر شاهد سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه هستند.

در سالهای اخیر یادگیری عمیق توجه های زیادی را جلب خود نموده است، چرا که این تکنولوژی عملکردهای گوناگونی را ارائه میکند که موردپسند مشتریان قرار گرفته است. به عنوان مثال، الگوریتم های جستجوی تصویری به مشتریان اجازه میدهد تا به جستجوی اشیاء، حیوانات بخصوص و یا سایر چیزهای دیگر بپردازند.

توانایی این تکنولوژی در داشتن هوش کافی برای کار کردن در جهت گیری ها و شرایط نوری مختلف است که آن را به یک تکنولوژی تاثیرگذار تبدیل نموده است. تکنولوژی یادگیری عمیق در واقع در سالهای 2012 و 2013 به صورت پررنگ مطرح شد. این تکنولوژی در کنار قدرت GPUهایی که قادر به انجام آن دسته از کارهایی هستند که در گذشته به صورت بازدارنده ای زمانگیر و طاقت فرسا بودند، به عنوان سوختی تلقی میگردد که موج نوآوری را امکان پذیر ساخته است.

هنگامی که صحبت از شبکه های نورونی میشود، منظور یک تکنولوژی یادگیری عمیق صرف نیست که متشکل از شبکه های عمیقی باشد که افراد از آنها به عنوان شبکه های نورونی پیچیده یاد میکنند. در حال حاضر شبکه های نورونی قدرتمندتر و توانمندتر از قبل شده اند و منابع و ابزارآلات بسیار خوبی نسبت به گذشته در اختیار افراد قرار گرفته است.

شرکت های فعال در این زمینه

با توجه به پتانسیل مشهود تکنولوژی هوش مصنوعی AI، برخی از غول های تکنولوژی نیز مشتاق ورود به این زمینه و جستجوی فرصت ها هستند. این شرکت ها تا حد زیادی به عنوان پیشگامان این زمینه عمل میکنند و توسعه و بکارگیری راهکارهای هوشمندتر را تشویق میکنند.

به قطع شرکت های بزرگ فعال در زمینه تکنولوژی همچون گوگل، با ارائه مدل TensorFlow خود کمک بزرگی در این زمینه  نموده اند. شرکت اینتل نیز دارای ابزارآلاتی عالی است که با بکارگیری مدل TensorFlow و وارد کردن آن، از هر منبعی که روی آن است (چیپ هایی که با کمک آنها به اجرای برنامه ها میپردازید) خروجی تهیه میکند. بنابراین شما یک ترکیب انعطاف پذیر از CPU و GPU را در اختیار دارید. حال منابعی در اختیار شما قرار دارد که این کار را برای شما هدف قرار میدهد. در مرحله بعد، شما تمام افرادی را دارید که روی راه هایی برای فعالسازی و توسعه مراکز آموزش که از اهمیت بالایی برخوردارند کار میکنند. در نتیجه چیزی شبیه به یک اکوسیستم کامل حول این مسئله که چگونه ماشینها دیدن و فهمیدن را یاد میگیرند شکل میگیرد.

برای انجام این کار ابعاد و لایه های زیادی وجود دارد، چرا که اساسا این کار همان جمع آوری و نام گذاری داده ها است. کامپایلرهای متعددی که قادر به اجرای کارآمد مدل های شما در چیپ-ست های مختلف هستند، ابزارآلات تحلیل داده ای که برای تهیه خروجی از آنها بدان احتیاج پیدا خواهید کرد، همگی به پتانسیل تکنولوژی هوش مصنوعی AI در آنالیتیک های ویدئویی کمک میکنند.

برگرفته از مجله a&s و سکیوریتی-سیلز

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran