8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

طراحی سیستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > طراحی سیستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID

طراحی سیستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID

طراحی سیستم کنترل تردد خودروها با استفاده از پلاک RFID

با گسترش استفاده از وسائط نقلیه در جوامع بشری، کنترل تردد خودروها تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت امور حمل و نقل گشته است. این کنترل در حوزه های مختلف جهت نیل به اهدافی خاص و به روش هایی مشخص اعمال می گردد. به عنوان مثال در حوزه درون شهری، جهت داشتن ترافیکی روان تر در محدوده های پرتردد و نیز کاستن از آلودگی هوا، این امر به صورت تعیین محدوده طرح ترافیک و طرح اضطرار و صدور مجوز ورود به این محدوده برای تعدادی محدود انجام می پذیرد. یا در حوزه های برون شهری کنترل سرعت حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی برای افزایش ضریب امنیت سفر یکی از موارد کنترلی است.

در سیستم فعلی جهت اعمال این کنترل ها از نیروی انسانی آموزش دیده (ماموران پلیس) استفاده می گردد. دقت کم در اثر خطای دید یا خستگی، سوءاستفاده در اثر عدم حضور مامور مربوطه در سر پست خود یا تبانی راننده با مامور پلیس، نیاز به نیروی انسانی آموزش دیده فراوان و به تبع آن هزینه جاری زیاد از جمله مشکلاتی است که این سیستم با آنها مواجه است .

در این مقاله سیستمی طراحی شده است که در آن، هر خودرو به یک RFID Tag مناسب مجهز گردد و اطلاعات لازم جهت شناسایی خودرو در آن بصورت امن قرار داده شود. در این حالت شناسایی خودرو با استفاده از این Tag بصورت الکترونیکی انجام می پذیرد. با استفاده از این قابلیت و ابزارها و نرم افزارهای جانبی، کنترل تردد خودروها به صورت مکانیزه انجام می گیرد. این روش نسبت به سیستم دستی دقت بالاتر، اطمینان بیشتر از عدم سوءاستفاده و تبانی، نیاز کمتر به نیروی انسانی آموزش دیده و بتبع آن هزینه نگهداری کمتر دارد که در ادامه به تشریح کاربرد این طرح در حوزه های کنترل محدوده طرح ترافیک و طرح اضطرار، کنترل عدم خروج تاکسی ها از محدوده شهر، کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس ها، مسافربرهای سواری بین شهری، کامیون ها و …) و نیز پرداخت عوارض بزرگراه ها پرداخته می شود.

تحلیل سیستم

هدف از این سیستم کنترل مکانیزه تردد خودروهاست. در سیستم کنونی کنترل توسط نیروی انسانی (پلیس) صورت می پذیرد. برخی از موارد کنترلی به اختصار شرح داده می شود.

  • کنترل محدوده طرح ترافیک

برای کنترل محدوده طرح ترافیک، مامورین پلیس راهنمایی و رانندگی در مبادی ورودی محدوده طرح ترافیک مستقر می گردند و خودروهای فاقد مجوز ورود به طرح را متوقف می نمایند. در این روش به دلیل اینکه کنترل توسط انسان (مامور پلیس) و به صورت مشاهده انجام می گیرد، امکان خطا و سوء استفاده وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود :

الف) تبانی: ممکن است راننده ای با مامور پلیس تبانی نماید و بصورت غیرمجاز وارد محدوده گردد.

ب) پنهان ماندن از دید پلیس: ممکن است به هنگام اعمال قانون درمورد راننده ای متخلف، راننده دیگری از فرصت سوء استفاده نماید و به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح گردد.

ج) عدم حضور پلیس: در مواقعی مانند زمان صرف نهار، اقامه نماز و … در صورت عدم حضور به موقع پلیس جایگزین، امکان ورود غیرمجاز به محدوده طرح بوجود می آید.

د) استفاده از مجوز مربوط به خودروی دیگر: برخی افراد با استفاده از مجوز خودروی دیگر اقدام به ورود و تردد در محدوده طرح می نمایند که امکان تطبیق دقیق و کامل جهت جلوگیری از این امر عملا وجود ندارد.

ﻫ) ایجاد ترافیک در مبادی ورودی: در مبادی ورودی، به علت کنترل توسط نیروی انسانی (پلیس) و سرعت پایین این امر و نیز در برخی مواقع، متوقف نمودن خودروها جهت اعمال قانون، عبور و مرور به کندی صورت می پذیرد.

و) امکان به سرقت رفتن مجوز ورود به طرح: ممکن است مجوز ورود به طرح توسط افراد متخلف، با شکستن شیشه خودروی مجاز، سرقت گردیده و مورد استفاده واقع گردد که در این حالت نیز امکان تشخیص بسیار ضعیف است.

ز) استفاده از مجوز طرح ترافیک جعلی: برخی افراد سودجو، اقدام به جعل مجوز طرح و فروش آن می نمایند. در این حالت به دلیل عدم کنترل جامع مجوزها، همه موارد تخلف کشف نمی گردد.

  • کنترل محدوده اضطرار

برای انجام این کنترل، مشابه حالت قبل، مامورین پلیس با استقرار در مبادی ورودی طرح اضطرار و کنترل مجوز ورود به طرح یا شماره پلاک خودرو، از ورود خودروهای غیرمجاز جلوگیری می نمایند. در این مورد، علاوه بر ایرادات و اشکالات حالت قبل (کنترل محدوده طرح ترافیک)، مشکلات زیر نیز در مورد کنترل دقیق این محدوده به چشم می خورد :

الف) به دلیل اینکه خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک، مجاز به ورود به این محدوده – صرفنظر از شماره پلاک خودرو – می باشند، مامورین پلیس در برخی مواقع باید هم پلاک خودرو و هم مجوز طرح ترافیک را کنترل نمایند که این امر زمان بر و خسته کننده است و امکان خطا را افزایش می دهد.

ب) برخی رانندگان با دستکاری شماره پلاک خودرو، به صورت غیرمجاز وارد محدوده اضطرار می شوند و به دلیل حجم بالای عبور و مرور، تشخیص دقیق این تخلف بسیار مشکل است.

  • کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری

در سیستم فعلی، کنترل سرعت وسایل نقلیه بین شهری، از طریق بازبینی گراف سرعت (تاکو گراف) در پاسگاههای پلیس راه انجام
می شود. برخی رانندگان برای اینکه سرعت غیرمجاز، در صفحه گراف سرعت آنها ثبت نگردد، با قراردادن مانعی بر سر راه ثبات سرعت، آن را در بازه سرعت مجاز، محدود می کنند. در این صورت اگر راننده با سرعت غیرمجاز حرکت کند، ثبات سرعت مجاز را ثبت می نماید که براحتی قابل تشخیص نیست. همچنین در برخی مواقع راننده متخلف در برخی پاسگاه های پلیس با مامور تبانی می نماید و از مجازات فرار می کند که متاسفانه در این حالت، جرمی شدیدتر رخ داده است.

  • ردیابی خودروها

درصورت تخلف یک خودرو، و یا به سرقت رفتن آن، مامورین از طریق اعلام شماره پلاک خودرو به پاسگاه ها و مراکز پلیس، اقدام به ردیابی و یافتن خودروی متخلف یا مسروقه می نمایند. این شیوه دارای معایب بسیاری است؛ از آن جمله :

الف) اعلام شماره پلاک به مراکز پلیس زمان بر می باشد؛

ب) به علت زیاد بودن موارد تخلف و سرقت، کنترل و تطبیق شماره پلاک ها با خودروهای عبوری مشکل است؛

ج)درصورت تعویض غیرمجاز پلاک خودروی متخلف یا مسروقه، امکان پیداکردن آن از بین می رود؛

  • کنترل عدم خروج خودروهای ممنوع الخروج

برای خروج چنین خودروهایی نیاز به اخذ مجوز از مراکز ذی صلاح می باشد. مثلا تاکسی ها مجاز به خروج از محدوده شهری نمی باشند مگر با اخذ مجوز از سازمان تاکسیرانی؛ دراین صورت راننده خودرو در هر بازرسی باید مجوز خود را ارائه نماید. چنین کاری علاوه بر زمانبر بودن، دارای امکان تقلب در مجوز و تخلف در ارائه آن می باشد. همچنین امکان تبانی و تطمیع مامور بازرسی نیز وجود دارد.

 

  • اخذ عوارض بزرگراهی

در سیستم فعلی، هنگامی که شخص قصد مسافرت از طریق بزرگراه را دارد، زمانی که وارد بزرگراه می شود از محل پرداخت عوارضی عبور می نماید و هزینه تعریف شده را پرداخت و فیش، دریافت می کند. هنگام خروج از بزرگراه، فیش را به ماموران مستقر در انتهای بزرگراه تحویل می دهد که نشان دهنده پرداخت عوارضی توسط راننده است. درصورتیکه راننده فیش را به هر جهت تهیه نکند، مجبور است در خروجی بزرگراه، عوارضی را پرداخت نماید. این سیستم دارای مشکلاتی است، ازجمله :

الف) ایجاد ترافیک در محل اخذ عوارضی؛

ب) تخلف در پرداخت عوارضی؛

ج) گم شدن فیش پرداخت و پرداخت عوارضی مجدد؛

همانطور که ملاحظه می شود، سیستم های کنترل کنونی که وابسته به نیروی انسانی می باشند، دارای خطاها، ایرادات و مشکلات زیادی هستند. چنین مشکلاتی ریشه در شناسایی خودرو و کنترل مجوزها توسط نیروی انسانی دارد. برای رفع این مشکلات، بایستی سیستمی جایگزین سیستم کنونی گردد که توانایی شناسایی خودرو و کنترل مجوزها به صورت مکانیزه و بدون دخالت نیروی انسانی را داشته باشد .

طراحی سیستم

در این مقاله، برای حل مشکلات مذکور، طرحی مبتنی بر تکنولوژی RFID (شناسایی توسط فرکانس های رادیویی) ارائه می گردد. علت استفاده از چنین سیستمی، امکان شناسایی تجهیزات موردنظر (در اینجا خودرو) از راه دور و بصورت بی سیم، و بررسی وضعیت آنها به لحاظ مجوزهای مورد نیاز می باشد. در این بخش به نحوه عملکرد سیستم مبتنی بر تکنولوژی RFID در رفع مشکلات، در دو بخش شناسایی خودروها، و کنترل مجوزها پرداخته می شود.

  • شناسایی خودروها

بدین منظور، هر خودرو به یک RFID Tag مجهز می شود. در این Tag، اطلاعات موردنیاز جهت شناسایی خودرو و نیز وضعیت آن به لحاظ مجوزها، ذخیره می گردد. جهت شناسایی خودرو، در مکان هایی که خودرو از آنجا عبور می نماید، Gate یا Reader هایی تعبیه می گردد. با عبور خودرو از این Gate ها، مشخصات آن و نیز وضعیت مجوزها خوانده می شود و توسط نرم افزار کنترلی، بررسی و تصمیم گیری صورت می پذیرد.

  • کنترل مجوزها

اطلاعات خوانده شده توسط Gate، جهت تحلیل و تصمیم گیری، به نرم افزار مربوطه ارسال می گردد. این نرم افزار با بررسی اطلاعات خوانده شده و قوانین تعریف شده، خودروهای مجاز و غیرمجاز را شناسایی و اعلام می نماید.

در ادامه، راه حل های پیشنهادی برای موارد ذکر شده در بخش ۱، ارائه می گردد.

  • کنترل محدوده طرح ترافیک

چنانچه ذکر گردید، در کنترل محدوده طرح ترافیک نیز مشکلات بسیاری وجود دارد. در این بخش به نحوه حل این مشکلات با استفاده از طرح پلاک RFID پرداخته می شود. در Tag مربوط به هر خودرو، محلی جهت ذخیره مجوزها در نظر گرفته می شود. هنگامی که مالک خودرو مجوز طرح را دریافت می کند، اطلاعات مربوط به مجوز در حافظه Tag ذخیره می گردد. این کار توسط مرکز صلاحیت دار صورت می پذیرد. در ورودی های محدوده طرح ترافیک آنتن هایی نصب می شود که به Reader متصل می باشند. Reader از طریق آنتن اطلاعات Tag هر خودرو را خوانده و به یک پردازنده منتقل می کند. پردازنده اطلاعات را که شامل شماره پلاک خودرو و وضعیت مجوز خودرو می باشد، بررسی می کند. در صورتیکه خودرو فاقد مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک باشد شماره پلاک آن را بعنوان خودروی متخلف ثبت می کند. در بازه های مختلف زمانی اطلاعات مربوط به تخلف ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جمع آوری و نسبت به اعمال قانون اقدام می گردد.

  • کنترل محدوده طرح اضطرار

مشابه کنترل محدوده طرح ترافیک، برای کنترل محدوده اضطرار نیز در ورودی های این محدوده آنتن هایی متصل به Reader نصب می گردد. هنگام ورود خودرو به این محدوده، بصورت خودکار اطلاعات Tag خوانده می شود و به یک پردازنده منتقل می گردد. پردازنده بر طبق زوج یا فرد بودن شماره پلاک خودرو، مجوز طرح ترافیک و یا هر سیاست دیگر، اقدام به تشخیص مجاز یا غیر مجاز بودن ورود به محدوده نموده و مشخصات خودروهای متخلف را جهت اعمال قانون در بازه های زمانی مشخص به مرکز مربوطه ارسال می نماید.

  • ۳-۲-۳- کنترل سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری

در این مورد از ترکیب Tag و سنسور برای سنجش سرعت استفاده می شود. در حافظه Tag محلی جهت ثبت تخلف سرعت غیر مجاز  در نظر گرفته می شود. هنگامی که سنسور سرعت غیر مجاز را تشخیص داد شمارنده ای که مشخص کننده تعداد تخلف سرعت غیر مجاز است را یک واحد افزایش می دهد.

برای اجرای این طرح در محل ترمینال ها گیت هایی نصب می گردد. در ابتدای مسیر سفر، مقدار شمارنده مزبور صفر می گردد. در طول مسیر در صورت تخلف راننده و حرکت با سرعت غیر مجاز، مقدار شمارنده افزایش می یابد. در ترمینال مقصد، مقدار شمارنده خوانده شده و در صورت تشخیص تخلف، تصمیمات لازم اتخاذ می گردد.

  • اخذ عوارض بزرگراهی

برای این منظور در محل های مورد نظر (ورودی / خروجی بزرگراه ها) گیت های مربوطه نصب می گردند. خودروهای عبوری با خواندن اطلاعات از Tag مربوطه شان شناسایی می گردند و در صورت مشترک بودن و داشتن اعتبار کافی مجوز عبور دریافت می دارند؛ در غیر این صورت به فرد مستقر در باجه اعلام می گردد که با دریافت عوارض اجازه عبور به خودرو داده شود.

در این حالت بر خلاف حالت های قبلی، ذخیره مجوز مربوطه در حافظه Tag – به دلیل اعتباری  بودن این مجوز و نیاز به تغییر محتویات حافظه که دارای اطلاعات بسیار مهمی است – توسط مراکزی غیر از مراکز ذی صلاح، امری پر خطر می باشد. برای این منظور ۳ راه حل پیشنهاد می گردد :

الف ) استفاده از Tag جداگانه و ذخیره اطلاعات توسط خود شرکت بزرگراه.

ب ) استفاده از یک مرکز داده که با استفاده از خطوط پرسرعت، ایستگاه های اخذ عوارض به آن وصل شده و بصورت Online مجاز یا غیر مجاز بودن عبور خودرو از گیت را استعلام نمایند.

ج) هر ایستگاه عوارضی پایگاه داده ای داشته باشد که آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت اعتبار مشترکین را ذخیره نماید و در مورد مجوز عبور خودرو از گیت هر ایستگاه، بر مبنای باقیمانده اعتبار آن در پایگاه داده همان ایستگاه تصمیم گیری شود و در بازه های زمانی مناسب، میزان استفاده های هر خودرو از پایگاه داده هر ایستگاه، به پایگاه داده مرکزی منتقل و تجمیع گردد و پس از محاسبه اعتبار باقیمانده وضعیت جدید در پایگاه داده ایستگاه ها به روزرسانی گردد.

  • کنترل عدم خروج خودروهای ممنوع الخروج از یک محدوده خاص

خودروهای از نوع خاص (مثلا تاکسی ها) – که جهت خروج نیاز به مجوز دارند – پس از دریافت مجوز به مراکز ذی صلاح معرفی می شوند. در این مراکز، مجوز و مدت اعتبار آن در حافظه Tag ذخیره می گردد. به هنگام عبور خودرو از گیت، اطلاعات مربوط به مجوز و همچنین زمان اعتبار آن خوانده می شود. درصورت غیر معتبر بودن مجوز در زمان عبور، به مامورین مستقر در ایستگاه هشدار مناسب داده می شود تا نسبت به اعمال قانون اقدام نمایند.

  • ردیابی خودروها

جهت ردیابی خودروهای خاص (مثلا خودروهایی که سرقت گردیده اند یا تحت تعقیب می باشند)، مشخصات این خودروها توسط مرکز کنترل ذی صلاح در گیت های مورد نظر بعنوان لیست سیاه (Black List) وارد می گردد. در صورت عبور خودرویی که مشخصات آن در این لیست وارد شده از یک گیت، هشدار لازم اعلام می گردد تا خودرو متوقف گردد. همچنین می توان با بررسی Log فایل ارسالی از گیت ها در مرکز داده تشخیص داد که خودروی مورد نظر آخرین بار در کدام محدوده تحت پوشش، تردد کرده است.

 

کنترل سالم و فعال بودن Tag ها

ممکن است افرادی برای فرار از تشخیص تخلفشان توسط این سیستم، اقدام به مخدوش نمودن Tag خودروی خود نمایند. همچنین امکان دارد بر اثر برخی شرایط مانند تصادف، دستکاری غیر مجاز و … Tag خودرویی غیر فعال گردد. جهت جلوگیری از این امر، کنترل سالم و فعال بودن Tag ها ضروری می باشد. بدین منظور ۳ روش کنترلی زیر ارائه می گردد.

الف) در صورت عبور خودرویی با Tag مخدوش یا معیوب از گیت پلیس، هشدار مناسب به مامور پلیس مستقر داده شود تا خودرو متوقف گردیده و جهت بررسی و رفع ایراد به مرکز مربوطه راهنمایی گردد.

ب) در برخی مواقع که خودرویی توسط پلیس متوقف می گردد، اطلاعات ثبت شده در Tag خوانده شود و با اطلاعات واقعی خودرو مقایسه گردد. در صورت وجود مغایرت جهت بررسی و رفع مغایرت اقدامات لازم صورت پذیرد.

ج) با توجه به اینکه سیستم کارت هوشمند سوخت در حال عملیاتی گردیدن می باشد، می توان از این سیستم جهت کنترل نسبتا مستمر استفاده نمود؛ بدین صورت که به هنگام سوخت گیری خودرویی، اطلاعات ثبت شده در Tag و کارت هوشمند خوانده شده و مقایسه گردند. در صورت تشخیص مغایرت نسبت به انجام عملیات لازم اقدام نمود.

 

امنیت اطلاعات در سیستم

از آنجاکه اطلاعات ذخیره شده در Tag، به لحاظ امنیتی حائز اهمیت فراوان می باشد، لذا در اجرای چنین طرحی باید تدابیری جهت حفظ امنیت اطلاعات اندیشیده شود. در سیستم های مبتنی بر تکنولوژی RFID، متخلفان، به طرق مختلف سعی در دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم و سوء استفاده از آن می نمایند؛ مثلا با کارگذاشتن Reader غیر مجاز، اطلاعاتی را که بین Reader مجاز و Tag مبادله می شود را می خوانند و بسته به نوع کاربری سیستم، سعی در سوء استفاده از آنها می نمایند؛ لذا سیستم باید طوری طراحی شود که امکان سرقت اطلاعات و سوء استفاده از آنها به حداقل ممکن برسد و درصورت سرقت احتمالی، اطلاعات مسروقه کارایی خاصی برای سارق نداشته باشد. بدین جهت از الگوریتم های حفاظتی برای ذخیره، فراخوانی و انتقال اطلاعات استفاده می شود. رمزنگاری اطلاعات از طریق الگوریتم های معتبر جهانی مانند DES،  ۳-DES، RSA و … و نیز استفاده از کلیدهای امنیتی جهت تایید اطلاعات دریافتی، روش هایی هستند که می توان برای برقراری امنیت استفاده نمود. Tag ها این قابلیت را دارند که الگوریتم های رمزنگاری را پشتیبانی نمایند و نیز برای نوشتن و خواندن اطلاعات، سطوح مختلف دسترسی (Access Conditions) را برای آنها تعریف نمود. لذا در این سیستم می توان به سطح قابل قبولی از امنیت دست یافت.

 

تجهیزات مورد نیاز

در این سیستم، جهت ذخیره اطلاعات خودرو باید از RFID Tag استفاده نمود. از آنجا که خودرو در حال حرکت می باشد و فرصت جهت شناسایی محدود است و نیز فاصله خواندن نسبتا زیاد، باید از Tagهای نوع فعال(Active) و برد زیاد (Long Range) استفاده نمود. برای خواندن اطلاعات نیز از آنتن با توان مناسب و Reader استفاده می شود. در برخی مکان ها نیز نیاز به گیت می باشد. در مراکزی مانند پمپ بنزین، خودروهای پلیس و … می توان از Reader های قابل حمل نیز استفاده نمود.

فاصله ها و ابعاد و تعداد هر تجهیز بر اساس طراحی فیزیکی سیستم و شرایط محیطی حاکم، در هنگام طراحی محاسبه می گردد.

جهت ذخیره اطلاعات شناسایی مکمل و کنترلی مربوط به هر خودرو، پایگاه داده و نرم افزار کنترلی مربوطه باید طراحی و اجرا گردد. بدیهی است برای انجام امورات مربوطه در مکان های مناسب وجود نرم افزارهای متناسب با کاربرد موردنظر در آن محل، در کنار تجهیزات نصب شده، ضروری است.

 

خلاصه و نتیجه گیری

کنترل فعلی تردد خودروها دارای مشکلات و ایرادهای متعددی می باشد که در حوزه های موردنظر، در بخش تحلیل ذکر شد. برای به حداقل رساندن این مشکلات و ایرادها، سیستمی مبتنی بر شناسایی خودرو از طریق RFID Tag پیشنهاد گردید که با استفاده از نرم افزارهای کنترلی مناسب و یک مرکز داده، عملیات کنترل مکانیزه را انجام می دهد.

از مزایای سیستم پیشنهادی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف) امکان فرار راننده متخلف از اعمال قانون به طریق تبانی، سوء استفاده از عدم حضور ویا مشغول بودن مامور پلیس، به حداقل می رسد؛

ب) جعل یا سرقت مجوزهای مربوطه با استفاده از این سیستم تقریبا غیرممکن می شود؛

ج) در این سیستم، تجهیزات مکانیزه جایگزین نیروی انسانی می گردد؛ بنابراین، اولا اشتباهات ناشی از خطاهای انسانی از قبیل خطای دید، خستگی و … از سیستم حذف می گردد؛ ثانیا حجم نیروی انسانی آموزش دیده مورد نیاز کاهش می یابد و به تبع آن هزینه های وابسته نیز کم می شود؛

د) استفاده از مجوزهای دیگران برای خودروی خود امکان پذیر نمی باشد؛

ﻫ) کنترل مجوزها بدون نیاز به توقف یا ایجاد گلوگاه، جهت مشاهده آنها انجام می گیرد، درنتیجه عبور و مرور خودروها از مکان های کنترلی راحتتر و سریعتر صورت می پذیرد؛

و) دستکاری و یا تعویض پلاک خودرو، به منظور عدم شناسایی آن، تقریبا کاری بیهوده است؛

ز) تشخیص حرکت با سرعت غیرمجاز خودروهای حمل و نقل عمومی سهل تر می شود، لذا امنیت سفرهای عمومی بالاتر می رود؛

ح) درصورت به سرقت رفتن و یا تحت تعقیب بودن خودرویی، این سیستم به کشف یا متوقف نمودن خودرو، به مامورین مربوطه کمک شایانی می نماید؛

ط) با اجرای چنین طرحی، سایر ارگان ها نیز می توانند از سیستم هایی مکانیزه مبتنی بر شناسایی خودرو از طریق پلاک RFID در حوزه عملکرد خود استفاده نمایند. بدین ترتیب، استفاده از اطلاعات موجود در این سیستم ها می تواند به بهبود عملکرد کنترلی پلیس در برخی مواقع کمک نماید؛ بدین صورت حوزه عملکرد کنترلی پلیس توسعه می یابد؛

ی) باتوجه به مکانیزه بودن تشخیص برخی تخلفات، وارد نمودن اطاعات آنها در پرونده خودرو، به راحتی امکان پذیر بوده و نیاز به ورود دستی اطلاعات ذکر شده نمی باشد؛

همچنین، به لحاظ اهمیت داده های ثبت شده در RFID Tag، جهت اطمینان از صحت اطلاعات ذخیره شده در Tag و امنیت آنها، مکانیزم هایی ارائه گردید.

باتوجه به موارد ذکر شده، با اجرای چنین طرحی می توان به سطح قابل قبولی از کنترل و امنیت در سطح ملی دست یافت.

سیستم طراحی شده این قابلیت را دارد که توسعه یافته و با اضافه نمودن امکانات و تجهیزات مورد نیاز جهت تشخیص تخلفاتی دیگر از قبیل سرعت غیرمجاز خودروهای شخصی، سبقت غیرمجاز، توقف در مکان های ممنوع و … حوزه عملکردی وسیعی را پوشش دهد.

 

 

موتور جستوجوی صنعت : https://kalasec.ir/

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran