8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

نظارت دستگاه های خودپرداز

ایمن سازان پیشرو > تکنولوژی جدید  > نظارت دستگاه های خودپرداز

نظارت دستگاه های خودپرداز

در جهانی که روز به روز بیشتر از قبل با تکنولوژی عجین میشود و تراکنش های مالی را میتوان در آن از طریق یک گوشی هوشمند یا یک اتصال ساده به اینترنت – یا با کارت های اعتباری قدیمی، کارت های بانکی یا سایر سیستم های الکترونیکی – انجام داد، ما هنوز هم احساس میکنیم که باید با پول نقد بهای یک سری از چیزها را پرداخت کنیم. و با رشد تقاضا برای پول نقد، تقاضا برای محل دریافت پول نقد نیز افزایش پیدا میکند – بیشتر به شکل دستگاه های خودپرداز.

تعداد دستگاه های خودپرداز بیشتر به معنای گردش پول بیشتر و در نتیجه، ایجاد ریسک بیشتر برای خود پول، مشتریان و تمام چیزهایی میشود که با کشیدن پول نقد از دستگاه های خودپرداز در ارتباط هستند.

1.1. انواع حملات به دستگاه های خودپرداز

انواع حملات به دستگاه های خودپرداز را میتوان به دو دسته ی اصلی تقسیم بندی کرد: حملاتی که «فیزیکی» هستند و مجرمین به صورت مستقیم در دستگاه های خودپرداز دست میبرند؛ و حملاتی که از نوع «نرم افزاری» هستند، همچون فیشینگ.

حملات صورت گرفته در دستگاه های خودپرداز را میتوان بسته به محل قرارگیری آنها نیز دسته بندی کرد:

•           در محل: نزدیک نمایندگی یا در یک دستگاه خودپرداز مستقل و مجزا که معمولا مجاور دفتر شعبه ی محلی قرار دارد.

•           خارج از محل: دستگاه موردنظر در مراکز خرید، فرودگاه ها، ایستگاه ها و مواردی این چنینی قرار میگیرد.

دومین نوع حملات، بیشتر از هر نوع دیگری در معرض آسیب دیدن قرار دارد.

گاهی پیش می آید که دارنده ی یک کارت اعتباری که در حال کشیدن پول از دستگاه خودپرداز بوده است، مورد سرقت قرار گرفته و در چنین مواردی نباید تاثیرات اینگونه اتفاقات را روی افراد از نظر دور داشت. حفاظت از امنیت افراد و در عین حال احترام گذاشتن به حریم شخصی آنها، موضوعی حائزاهمیت است.

1.2. نظارت ویدئویی تحت شبکه به عنوان یک راهکار

در بین مدیران مسئول تامین امنیت بانک ها، آگاهی نسبت به اهمیت راهکارهای تکنولوژیکی چون سیستم های نظارت ویدئویی IP رشد زیادی پیدا کرده است؛ با کمک این راهکارها میتوان به مشکلاتی چون حملات صورت گرفته به سیستم های خودپرداز رسیدگی کرد.

از میان دوربین های تحت شبکه ای که کمک زیادی به دنیای بانک ها میکنند، دوربین هایی وجود دارند که برای کنترل مناطق مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند تصاویری باکیفیت و نظارتی 180 درجه را ارائه کنند – نقطه ی قوت بانک ها. علاوه بر این، دوربین هایی وجود دارند که میتوان آنها را در هر جایی در نزدیکی یا در خود سیستم های خودپرداز نصب کرد – همچون دوربین های بسیار کوچکی که به اندازه ی یک سوراخ ریز هستند – و ویدئوهایی HDTV و با عملکرد بسیار بالا به دست آورد.

سیستم های ویدئویی تحت شبکه و بیشتر سیستم های نظارت ویدئویی با کیفیت بالا میتوانند باعث بهبود امنیت و خدمات به مشتریان بشوند و در عین بهینه سازی هزینه ها، باعث تسهیل انجام بسیاری از فعالیت ها شوند. نظارت کل منطقه ی اطراف یک درب با استفاده از دوربین های پانورامای 360 درجه، در کنار استفاده از یک دوربین تکی برای آن منطقه باعث از بین بردن نقاط کور میشود.

یک دوربینHDTV  با یک لنز سوراخ سوزنی که داخل یک دستگاه خودپرداز قرار گرفته و به درستی نصب شده باشد، میتواند به صورت تضمین شده، تصاویری با کیفیت استثنایی و با جزئیات بالا از صحنه ی درون دستگاه خودپرداز ارائه کند، حتی اگر شرایط نور محیطی نامطلوب باشد؛ شرایطی که نورهای حاصل از پنجره های بزرگ یا ورودی های با درب های شیشه ای و کفپوش های صیقلی ایجاد میکنند.

اولین دوربین هایی که برای کنترل منطقه استفاده میشوند، یک بازبینی کلی از محیط به دست میدهند، این در حالی است که دومین گروه دوربین ها به ثبت جرئیات میپردازند و ایده الی سر به سر بین حفظ حریم شخصی و امنیت مشتریان ایجاد میکنند.

علاوه بر این، این دوربین ها از این مزیت قابل توجه برخوردار هستند که حتی به صورت دورادور هم قادر به تلفیق شدن با سیستم های اعلام سرقت و سیستم های کنترل دسترسی هستند تا یک پلتفرم امنیتی جامع و کارآمد را ارائه کنند.

1.3. هزینه ی جلوگیری از تحمیل هزینه ها

علیرغم اینکه نصب تکنولوژی های بیشتر در مکان های موجود شاید به عنوان یک هزینه ی اضافی تلقی شوند، حقیقت ماجرا این است که وقتی مجرمین به یک دستگاه خودپرداز حمله میکنند، بانک با هزینه هایی سر و کار پیدا میکنند که چه بسا بیشتر از این حرف ها است. علاوه بر این، این هزینه ها فقط مربوط به تخریبات صورت گرفته در دستگاه های خودپرداز نمیشود و شامل هزینه های بالقوه ی دیگری هم میشود: هزینه های مربوط به خسارات وارد شده به سازه ی ساختمانی که آن دستگاه را در خود نگاه میداشته و همچنین صدمات جانی وارد شده به رهگذران و یا حتی قربانی شدن مشتریان خود بانک.

در صورتی که یک مشتری در حال کشیدن پول نقد از دستگاه بوده و مورد سرقت قرار گرفته شده باشد، آن شعبه ی بانک متحمل خسارات مستقیم نمیشود، اما مشتری خود که دیگر برای انجام چنین کار ساده ای احساس امنیت نمیکند را از دست میدهد. تاثیری که چنین اتفاقی از لحاظ احساسی روی مشتری میگذارد، چه بسا جدی تر از هر چیز دیگری است، چرا که این اتفاق روی سطح «نارضایتی مشتری» تاثیر میگذارد؛ این عاملی است که یک بانک باید بیشتر و بیشتر در آینده مورد توجه قرار بدهد تا بتواند خدماتی با کیفیت ارائه کند و امنیت مشتریان را بهبود ببخشد.

1.4. کمی الگوریتم …

سناریوی معمول دیگری که رخ میدهد این است که یک کاربر به یک خودپرداز مستقل و مجزا میرود و قصد کشیدن پول نقد را دارد: در چنین موردی، امکان وقوع دو شرایط مختلف وجود دارد که میتواند باعث ایجاد خسارات مستقیم و غیرمستقیم به بانک بشود.

از اولین شرایط شروع میکنیم: مشتری وارد سیستم خودپرداز میشود و ممکن است با یک فرد بی خانمان مواجه شود که در آنجا خوابیده است، چرا که برای آن فرد، آنجا در حکم سرپناهی بوده است که وی را از شرایط آب و هوایی بیرون در امان نگاه میداشته است. در نتیجه ی این امر، مشتری مربوطه به خاطر عدم احساس امنیت از وارد شدن به آنجا منصرف میشود و از این رو آسیبی غیرمستقیم به بانک وارد میشود.

حال شرایط دوم را در نظر بگیرید که یک فرد وارد منطقه ی یک خودپرداز مستقل و مجزا میشود و ناگهان احساس کسالت میکند و روی زمین می افتد: بدون وجود یک سیستم نظارت ویدئویی مناسب، بانک قادر نخواهد بود که امنیت مشتری را به بهترین شکل تامین کند و از این رو آسیبی مستقیم به بانک وارد میشود.

این دو شرایط مختلف نشان میدهند که چطور با کمک الگوریتم های هوشمندی که حضور یک فرد را روی زمین تشخیص میدهند، میتوان متوجه شد که وضع بدن افقی آن فرد به خاطر خوابیدن و یا به خاطر احساس کسالت وی بوده است. برای چنین موردی، بانک موردنظر به یک راهکار کارآمد دسترسی دارد که ضامن وجود امنیت و ایمنی در آن مکان است.

از همان آنالیتیک هایی که ممکن است بانک ها برای محدودسازی وقوع یک مشکل احتمالی در یک کیوسک خودپرداز محصور استفاده کنند، میتوان در محدوده ی خودپردازهای مستقل و مجزا استفاده نمود. با کمک آلارم های غیرقابل دستکاری و قابلیت تشخیص اشیاء – و کاربری هایی چون آنچه که پیشتر ذکر شد – آنالیتیک ها میتوانند به تشخیص سریع اقدامات بالقوه ای چون کش رفتن پول و گیر انداختن اسکناس و کارتها و سایر اقدامات جنایی بپردازند.

1.5. فهم پیامدهای حملات

  با کمک دوربین ها، افراد میتوانند آنالیز رفتاری انجام بدهند تا

                             ژست هایی که حاکی از حملات محتمل هستند را شناسایی کنند.

و حملات با گازهای انفجاری یا سایر ابزارآلات مربوط به سرقت چه زمانی رخ میدهند؟ حتی در این مورد هم، سیستم های نظارت ویدئویی IP میتوانند برای بانک ها سودمند واقع بشوند.

حال باید دید که چه اتفاقاتی در این دست حملات رخ میدهد و رفتار مجرمینی که آنها را انجام میدهند چگونه است، بدین شکل میتوان متوجه شد که تکنولوژی چطور این مشکل را حل میکند. بدون شک، رفتار مجرمی که قصد منفجر کردن یک صندوق را دارد با رفتار آرام و عادی فردی که صرفا فقط قصد کشیدن پول نقد از خودپرداز را دارد، متفاوت است.

با کمک دوربین ها، افراد میتوانند به آنالیز رفتاری برسند، چرا که همیشه در ژست های مربوط به این گونه حملات یک سری هیجانات مشخص در رفتار فرد دیده میشود :آنالیتیک ها به دقت میتوانند این حرکات را شناسایی کنند و در نتیجه امکان صورت دادن اقداماتی فوری برای مداخله در یک عمل مجرمانه ی احتمالی یا گزارش دهی در رابطه با یک مورد مشکوک احتمالی را فراهم سازند.

در مورد وقوع حملات فیزیکی، افراد باید از عوامل بازدارنده ای که مانع وقوع یک سری اقدامات میشوند، بیشتر استفاده کنند. این کار را به دو شکل میتوان انجام داد :

1)         با قرار دادن دوربین هایی در بیرون از محدوده ی سیستم های خودپرداز که این کار میتواند مجرمین را از انجام یک سری از کارها بازدارد. و به ویژه،

2)         با بکارگیری دوربین هایی که میتوان در داخل سیستم های خودپرداز قرار داد تا صحنه های مشکوک تشخیص داده شوند. به عنوان مثال، در صحنه های مربوط به افرادی که چند روز قبل از حمله به خودپرداز، چندین بار به دستگاه سر زده اند.

1.6. امنیت مشتری :مبادله ای که هیچ وقت به قدر کفایت قابل قبول نیست!

اگر داده های به دست امده از حملات صورت گرفته به دستگاه های خودپرداز را بررسی کنیم، مشخص میشود که علیرغم اهمیت سیستم های نظارت ویدئویی تحت شبکه در جلوگیری و تضمین امنیت سیستم های خودپرداز و شعب بانکی، این سیستم ها هنوز هم به صورت مکرر و به صورت نهادینه مورد استفاده قرار نمیگیرند. اما موضوع حائزاهمیت این است که موسسات مالی قطعا باید علاوه بر انجام مقایسه بین سرمایه گذاری و جلوگیری از تحمیل هزینه ها، به عنصر سومی که در گرفتن چنین تصمیاتی تاثیرگذار است توجه داشته باشند – امنیت مشتریانی که به صورت هر روزه از خدمات ارائه شده توسط بانک ها استفاده میکنند.

منبع Atmmarketplace

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran