8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

لزوم نگهداری و سرویس به موقع باتری های UPS در سیستم های حفاظتی و امنیتی نظیر سیستم اعلام سرقت، اعلام و اطفاء حریق

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > لزوم نگهداری و سرویس به موقع باتری های UPS در سیستم های حفاظتی و امنیتی نظیر سیستم اعلام سرقت، اعلام و اطفاء حریق

لزوم نگهداری و سرویس به موقع باتری های UPS در سیستم های حفاظتی و امنیتی نظیر سیستم اعلام سرقت، اعلام و اطفاء حریق

باتری های UPS

لزوم نگهداری و سرویس به موقع باتری های UPS در سیستم های حفاظتی و امنیتی نظیر سیستم اعلام سرقت، اعلام و اطفاء حریق

معمولا طول عمر باتری ها بین ۳ الی ۴ سال است. متاسفانه کمتر دیده شده که مصرف کنندگان در انتهای این زمان اقدام به تعویض باتری ها کنند. بسیار اتفاق می افتد که به یکی از دلایل زیر برق ورودی دستگاه های حفاظتی قطع گردد:

۱- بر اثر اتصال سیم برق اصلی
۲- آتش سوزی در محدوده بیرونی ساختمان که منجر به قطع سیم برق اصلی شود.
۳- خطای انسانی در هنگام انجام تعمیرات برقی
۴- قطع شبکه اصلی برق شهر
۵- مشکل در تابلو های برق یا استفاده از کلید مینیاتوری نامناسب در مسیر برق و …
در واقع پس از قطع برق، تغدیه تجهیزات حفاظتی و امنیتی قطع می گردد. تجهیزات حفاظتی و امنیتی می تواند شامل تجهیزات دوربین مداربسته، دزدگیر، اعلام و اطفاء حریق باشد.
یکی از راهکار های جلوگیری از قطع برق دستگاه ها استفاده از دستگاه های تامین برق معروف به ژنراتور و یا استفاده از UPS می باشد.
در مراکزی که مجهز به ژنراتور می باشند سه مشکل می تواند تهدید کننده بوده و باعث جلوگیری از تامین برق گردد:
۱- عدم سرویس به موقع دستگاه، که منجر به عیب فیزیکی در دستگاه گردد.
۲- عدم تعویض به موقع باتری استارت که موجب می شود هنگام قطع برق دستگاه نتواند استارت خورده و ژنراتور روشن نشود.
۳- اتمام سوخت هایی مانندگازوئیل و گاز و … که مصرف اصلی ژنراتورهای تامین برق می باشد.
البته صرف داشتن ژنراتور، یک مرکز از UPS بی نیاز نمی شود. بسیار از مصرف کننده های الکترونیکی نیاز به تامین برق توسط UPS را دارند.
در مراکزی که مجهز به UPS می باشند دو مشکل می تواند تهدید کننده بوده و باعث جلوگیری از تامین برق گردد:
۱- عدم سرویس به موقع دستگاه UPS
۲- عدم تعویض به موقع باتری های UPS
۳- بار مصرفی بیش از توان UPS توسط مصرف کننده های الکترونیکی
در واقع عدم تامین برق ورودی تجهیزات، خسارات مالی و حتی جانی بسیاری را به بار می آورد.
مرکزی را در نظر بگیرید که مجهز به آخرین تکنولوژی اعلام و اطفا حریق باشد. چنانچه به هر یک از دلایل قید شده برق اصلی تجهیزات حفاظتی این مرکز قطع گردد و برق اضطراری وارد مدار نشود، دستگاه خاموش شده و در واقع کارایی خود را از دست می دهد.
بسیار اتفاق می افتد که همان عاملی که باعث قطع برق ورودی دستگاه شده، سر منشاء آتش سوزی بزرگی شود که می توانست به راحتی در نطفه خفه گردد.
طراحان سیستم های حفاظتی همیشه سعی کرده اند جهت استاندارد سازی پروژه، مسیر سیم کشی تجهیزات را امن کرده و برای مدار سیم کشی خود از محافظ هایی نظیر لوله های فلزی، فلکسی، داکت و … استفاده کنند.
در واقع شرکت های که خدمات طراحی و نصب سیستم های حفاظتی را انجام می دهند، جهت تایید پروژه های خود سعی می کنند استاندارد تعیین شده از سوی مراکز بالادست را رعایت کنند.

ولی متاسفانه یک یا دو سال پس از تحویل سیستم، تحویل گیرنده یا بخش مربوطه که وظیفه نگهداری یا بازرسی تجهیزات را برعهده دارد، به دلیل عدم شناخت روش نگهداری یاعدم تفهیم اهمیت و کاربرد حیاتی تجهیزات، اقدام به سرویس به موقع سیستم ها نکرده و خسارات جبران ناپذیری به بار می آید.
درواقع داشتن قرارداد سرویس و پشتیبانی با شرکت پیمانکار یا شرکت های همکار باعث پایداری بهتر سیستم می گردد.
اگر از نا آگاهی و سوء مدیریت و آینده نگری یک مرکز فاکتور گرفته شود، اصلی ترین علت عدم انعقاد قرارداد پشتیبانی توسط ادارات و موسسات یا اماکن مسکونی و تجاری، با شرکت های پیمانکار، هزینه پشتیبانی می باشد.
هزینه طراحی و اجراء سیستم حفاظتی یا امنیتی در مقایسه با هزینه سرویس تجهیزات مانند دوکفه ترازو می باشد. در واقع هزینه سرویس و نگهداری در مقایسه با هزینه اولیه طراحی و اجرا، بسیار ناچیز ولی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
به همین دلیل داشتن برنامه زمانبندی و دفترچه سرویس جهت تجهیزات بسیار مهم و حیاتی است.
اغلب دیده شده هنگام طراحی یک پروژه توسط شرکت های پیمانکار، جهت تسریع عملیات نصب و راه اندازی و یا کاهش هزینه های مصرفی، تنها از یک مدار جهت تامین برق کلیه مصرف کننده ها استفاد می شود.
این درحالی است که یک پروژه استاندارد باید یک یا چند مدار تامین برق متمرکز داشته باشد،که بتواند تمام تجهیزات استفاده شده را به برق اضطراری وصل کند.
یکی از مشکلات عمده سیستم هایی که از چند زون یا محل جهت کنترل استفاده می کنند، اتصال برق در یکی از زون ها است که باعث قطع برق تمامی زون ها می گردد. مرکزی را در
نظر بگیرید که شامل ۵ طبقه ساختمان باشد. اگر طراح پروژه برق ۵ طبقه را متمرکز کند در صورت اتصال سیم یکی از مصرف کنندگان هر یک از طبقات، برق کلی سیستم قطع می گردد. لذا زون بندی برق هر منطقه یا طبقه حیاتی و مهم می باشد.

 

اخبار و مقالات روز ایران و جهان: www.iranalarm.com

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran