8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

راهنمای خرید دوربین های تحت شبکه

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > راهنمای خرید دوربین های تحت شبکه

راهنمای خرید دوربین های تحت شبکه

راهنمای خرید دوربین های تحت شبکه

امروزه بازار دوربین های مدار بسته مملو از برندهای متعدد با مشخصات فنی مختلف و بعضا گمراه کننده است. به همین دلیل فهم دقیق از مشخصات دوربین های مدار بسته در جهت انتخاب دوربین مناسب بسیار ضروری است. این مقاله به شما کمک میکند تا بهترین دوربین را متناسب با نیازها و بودجه ی خود انتخاب کنید و همچنین ویژگی های کلیدی دوربین های تحت شبکه را برای کمک به شما در جهت انتخاب هر چه بهتر تشریح میکند.

برخلاف دوربین های مدار بسته تلویزیونی سنتی که معمولا با نام دوربین آنالوگ در بازار شناخته میشوند، دوربین های تحت شبکه احتیاجی به سیستم تلویزیونی مداربسته و یا کابلکشی به خصوصی ندارند. این نوع دوربین ها به شبکه متصل شده و این امکان را به شما می دهند که با اتصال به شبکه توسط کامپیوتر شاهد پخش ویدیوها از طریق مرورگر اینترنتی و یا نرم افزار اختصاصی دوربین خود باشید. این دوربین ها با استفاده از کابل اترنت و یا به صورت وایرلس به شبکه متصل میشوند. قبل از انتخاب و خرید یک دوربین تحت شبکه باید به نکات مختلفی توجه نمود که اصلی ترین آنها به قرار زیر است:

رزولوشن و کیفیت تصویر

کنترل نور شدید و محدوده دینامیکی دوربین

عملکرد در نور کم

نوع لنز

شکل ظاهری

پشتیبانی از POE

ذخیره اطلاعات در داخل دوربین

کیفیت تصویر:

سه موضوع اساسی در این مورد دخیل هستند که عبارتند از:

رزولوشن (در مقیاس پیکسل اندازهگیری میشود.)

کنترل نور شدید (WDR)

عملکرد در نور کم

اغلب افراد کیفیت تصویر را همان رزولوشن میدانند اما در حقیقت اینطور نیست، زیرا به عنوان مثال یک دوربین با رزولوشن بالا میتواند عملکرد نامناسبی در نور کم/شدید از خود نشان دهد که این موضوع موجب کیفیت بد تصویر در این دوربین ها میگردد. عامل تعیین کننده بسیار مهم در کیفیت تصویر یکی سایز سنسور بکار رفته در دوربین و دیگری کیفیت پردازشگر مرکزی دوربین است.

 

رزولوشن:

در گذشته تقریباً همه دوربین ها از رزولوشن SD استفاده میکردند اما امروزه رزولوشن دوربین ها به سمت HD سوق پیدا کرده است. انواع رزولوشن در دوربین ها به قرار زیر است:

SD: این نوع رزولوشن اغلب به ۴CIF و VGA اشاره میکند. دوربین هایی با این رزولوشن اغلب قدیمی شده اند و با احتمال خیلی زیاد دیگر تولید نمیشوند و یا برای مکان های کوچک با بودجه بسیار پایین مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

SVGA: از این دوربین ها در مواردی که میخواهید در هزینه صرفه جویی کنید اما با این حال تجهیزات مدرن تر و با قابلیت بالاتری نسبت بو دوربین های SD داشته باشید میتوانید استفاده کنید. این نوع دوربین ها تقریباً ۵۰ درصد رزولوشن بالاتری نسبت به دوربین های SD دارند.

HD (720P, 1080P): در این نوع دوربینها نسبت به دو نمونه قبل بهبود در کیفیت تصاویر گرفته شده قابل توجه است. دوربین های ۱۰۸۰P تعداد پیکسل دوبرابر نسبت به دوربین های ۷۲۰P دارند اما در آزمایشات انجام شده تفاوت های کیفی زیادی بین این دو دوربین مشاهده نشده است.

۱٫۳MP یا ۲MP: این دوربین ها بسیار شبیه به دوربین های HD میباشند. اغلب دوربین ها هر دو ورژن را پشتیبانی می کنند. به منظور نظارت بسیاری از مکانها که به میدان دید زیادی احتیاج دارند معمولا از فرمت HD استفاده میشود.

۳MP یا ۵MP: از این دوربین ها در مناطق بزرگ و دارای نور یکنواخت استفاده می شود. این نوع از دوربین ها اصولا جزییات تصویر در محیط های بزرگتر را بهتر نشان میدهند. از معایب آنها میتوان به قیمت بالاتر، نرخ فریم پایین تر و عملکرد ضعیف در محیط با نورهای کم/زیاد اشاره کرد.

کنترل نور شدید و محدوده دینامیکی دوربین :

نور زیاد باعث اشباع سنسور و نور کم باعث تاریک شدن تصویر و غلبه نویز میگردد. نسبت حداکثر نور به حداقل نور قابل تشخیص در یک تصویر که در مقیاس لگاریتمی بیان میشود را محدوده دینامیکی مینامند. دوربین دارای قابلیت محدوده دینامیکی گسترده توانایی ایجاد تصویر با کیفیت بالا در شرایط نوری مختلف را دارا میباشد. کلمه “گسترده” اشاره به رنجی از سطوح مختلف نور دارد. محدوده دینامیکی گسترده در موقعیت های کم نور با نور پس زمینه شدید بسیار کاربرد دارد و باعث واضح دیده شدن کل تصویر میگردد. بسیاری از دوربین های مدار بسته در بازهای از روز تحت تاثیر نور مستقیم خورشید هستند.WDR یا Wide Dynamic Range یکی از ویژگی های دوربین ها به منظور مواجهه با این مشکل است که با واحد دسیبل یا dB اندازهگیری میشود. مشکل اصلی در هنگام خرید دوربین این است که فروشنده میتواند بگوید که دوربین هر رنج دینامیکی که شما بخواهید را دارد، ولی در حالت کلی نمیتوان به رتبه بندی فروشنده های دوربین در مورد WDR و چند دسیبل بودن آنها اعتماد کرد. باید به صورت عملی متوجه نحوه عملکرد آنها شوید. بعضی از اوقات نیز از جبران سازهای نور پس زمینه سخن به میان میآورند اما این جبران سازها در نور خورشید بسیار شدید هیچ فایده عملی ندارند. هیچگاه در مواجهه با نور خورشید میزان روشنایی یا سطح نور را تغییر ندهید این موضوع نه تنها کمکی نمیکند بلکه باعث بدتر شدن تصویر در مابقی زمانهای روز میگردد. در شکل زیر عملکرد متفاوت سه دوربین با رزولوشن یکسان در محیط با نور شدید را مشاهده میکنید. بدیهی است که برند شماره ۱ دارای بهترین عملکرد در بین این سه برند میباشد. چون مشخصات صورت و همچنین جزئیات محیط خارج به خوبی قابل مشاهده است.

 

عملکرد در نور کم:

اگر دوربین شما در یک محیط سرپوشیده با نور کافی به صورت مداوم قرار ندارد و به دنبال تصویر خوب در شب هستید باید به سراغ دوربین های با فیلتر برش مکانیکی بروید. که اصطلاح تجاری آن دوربین های “روز/شب” است.

لازم است به موارد زیر توجه شود:

از وجود فیلتر برش مکانیکی در دوربین اطمینان حاصل کنید. آزمایشات مختلف نشان دادهاند که این نوع دوربین ها عملکرد بهتری در شب دارند.

دوربین های ۷۲۰P یا ۱٫۳MP را به دوربین های با رزولوشن بالاتر ترجبح دهید. اصولاً عملکرد در نور کم در دوربین های با رزولوشن بالاتر تضعیف میگردد. برخی از خریداران که عملکرد دوربین در نور کم برایشان بسیار اهمیت دارد از دوربین های SD یا SVGA استفاده میکنند.

از ترفندهای عملکردی دوربین در نور کم آگاه باشید. در هنگام تست دوربین حتماً حداکثر زمان نوردهی را چک کنید. بسیاری از تولیدکنندگان حداکثر زمان نوردهی بسیار کندی را برای دوربین تنظیم میکنند که موجب زیبایی و روشنایی تصویر میگردد. این موضوع هنگامی که فردی در تصویر حرکت کند و حرکت آن سریع باشد باعث ایجاد یک تصویر غیرقابل استفاده و نیز تولید شبح می شود. در شکل زیر این موضوع را مشاهده میکنید:

 

 

 

صرفاً به حرفهای فروشنده ها تکیه نکنید، چون پروسهی تست و اندازه گیری حداقل روشنایی استاندارد نمیباشد، در نتیجه اعداد گزارش شده توسط تولیدکنندگان مختلف قابل مقایسه نیستند. بهتر است در صورت امکان از نتایج واقعی و یا نمونه های واقعی استفاده کنید.

در هنگام استفاده از دوربین ابتدا تصویر دوربین را در موقعیت هایی با حرکات سریع چک کنید اگر تصویر آن جسم متحرک شبح گونه شد زمان نوردهی آن را کاهش دهید این موضوع شبح تصویر را از بین میبرد اما تصویر تاریکتر میگردد.

نوع لنز:

انتخاب لنز مناسب کار بسیار دشواری است، به خصوص اینکه لنزها اکثراً همراه با دوربین ها می باشند. در انتخاب لنز باید به موارد زیر توجه کرد:

فاصله کانونی لنز/وسعت میدان دید:

هر چه لنز فاصله کانونی بیشتری داشته باشد، میدان دید باریکتر میگردد. در بسیاری کارهای نظارتی معمولا از لنزهای با طول ۱۰ میلیمتر و یا کمتر به دلیل میدان دید وسیع آنها استفاده میکنند.

 

فاصله کانونی ثابت/متغیر:

در کارهای نظارتی اصولا از لنزهای با فاصله کانونی متغیر استفاده می شود. لنزهای با فاصله کانونی ثابت ارزانتر و در دوربین های ارزان قیمتتر مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از لنزهای با فاصله کانونی متغیر امکان تنظیم میدان دید را به شما میدهد در حالی که به منظور تغییر میدان دید در لنزهای با فاصله کانونی ثابت باید دوربین را به عقب و جلو جابهجا کنید.

 

F-stop :

تعیین کننده عملکرد دوربین در نور کم میباشد. هر چه F-stop بزرگتر باشد نور کمتری از لنز عبور خواهد کرد دوربین عملکرد ضعیفتری در نور کم خواهد داشت. همواره F-stop لنز دوربین را چک کنید این موضوع بر قیمت و عملکرد دوربین بسیار تاثیرگذار است. اصولاً F-stopها دارای توالی به صورت زیر میباشند:

 

نوع دیافراگم :

دیافراگم دریچه ای است که اجازهی ورود و خروج نور از طریق لنز به دوربین را میدهد و چهار نوع اصلی دارد: ثابت، دستی، اتوماتیک و P. اصولاً دوربین های رده بالا از دیافراگمهای نوع P و یا اتوماتیک استفاده میکنند.

 

سرعت شاتر:

شاتر بخشی از لنز نیست اما بسیار بر روی قرار گرفتن سنسور در معرض نور تاثیرگذار است. به منظور تنظیم نور ورودی از هر دوی دیافراگم و سرعت شاتر استفاده میشود. یکی از مشکلات اصلی در بعضی از دوربین ها سرعت پایین شاتر است و همین موضوع باعث میشود که در محیطهای تاریک یک تصویر روشن اما به صورت شبح از اشیا متحرک ایجاد شود.

 

رزولوشن لنز:

معمولا دوربینها با استفاده از رزولوشن آنها معرفی میشوند اما لنزها اینگونه نیستند. شمارش پیکسل در لنزها معنایی ندارد زیرا اصولا پیکسلها جزیی از سنسورها هستند نه لنزها. تولیدکنندگان به اشتباه رزولوشن لنزها را بیان میکنند اما از نظر تکنیکی بهتر است لنزها به صورت تعداد خطوط بر میلیمتر بیان شوند و این نشان میدهد که یک لنز چه تعداد خطوط را در یک ناحیه مشخص میتواند نشان دهد. اکثر تولیدکنندگان این واحد را برای مقایسه لنزها غیرضروری میدانند. بهترین راه حل این است که از لنزهای معرفیشده توسط تولیدکنندگان دوربینها استفاده کنید.

 

دو نکته اساسی:

هیچگاه از یک لنز SD برای یک دوربین مگاپیکسل استفاده نکنید، این موجب باعث کاهش کیفیت تصویر ضبط شده میشود.

برای دوربینهای ۳MP و یا پایینتر از لنزهای متناسب با آنها و تایید شده توسط تولیدکنندگان دوربینها استفاده کنید. اما برای دوربینهای بالاتر از ۳MP این موضوع بسیار دشوار است زیرا اولا لنزهای با فاصله کانونی متغیر بسیار کم هستند و ثانیا لنزهای با فاصله کانونی متغیر بسیار گران هستند.

 

رنگی یا شب/روز:

برای دوربینهای شب/روز با فیلتر برش مکانیکی از لنزهای شب/روز یا تصحیح شده با مادون قرمز استفاده کنید که زیاد هم گران نیستند زیرا در صورت عدم استفاده با مشکل تاری/عدم تمرکز تصاویر در شب مواجه میشوید.

 

فوکوس لنز:

حتی اگر لنز درستی را انتخاب کرده باشید باید دقت کنید که لنز به درستی فوکوس کرده باشد. دوربین های دارای فوکوس اتوماتیک لنز بسیار کارا هستند. امروزه بسیاری از دوربینها از لنزهای با فواصل کانونی متغیر استفاده میکنند که در هر فاصله کانونی باید لنز بصورت جداگانه فوکوس کند.

 

شکل ظاهری:

دوربینها شکلهای ظاهری متفاوتی دارند که عبارتند از:

جعبهای : از جمله معروفترین و معمول ترین اشکال ظاهری میباشد. این دوربین ها دارای مکان و زاویه ثابت هستند و فقط یک ناحیه خاص را پوشش میدهند. در صورتی که در محیط های خارجی استفاده شوند نیاز به محفظه دارند. زاویه دید در هنگامی که دوربین نصب میشود یکبار انتخاب میشود. این دوربین ها ممکن است لنز ثابت یا با فاصله کنونی متغیر داشته باشند.

 

۳-گنبدی : این نوع دوربینها بسیار متداول و نسبت به دوربینهای جعبهای معادل گرانتر و فشرده تر میباشند. این دوربین ها نیز ثابت هستند ولی با یک محفظه گنبدی شکل پوشیده شده اند که هم تشخیص جهت گیری دوربین را مشکل میکند و هم از دوربین در مقابل ضربات خارجی، آسیب های محیطی و خرابکاری محافظت میکند. برخی از محدودیتهای این نوع دوربینها میتوان به نوع لنز آنها و نیز فاصله دید آنها اشاره کرد. سایز این نوع دوربینها از کوچک به بزرگ متغیر است.

 

۴-فشنگی : بسیار محبوب و مشابه با دوربینهای جعبهای هستند و اکثراً کاربردهای بیرون از ساختمان دارند و دارای روشنایی از نوع مادون قرمز هستند که برای نظارت در نور کم و شب مناسب میباشند. این دوربین ها نیز در برابر ضربه و آسیب های محیطی مقاوم هستند ولی محدودیت هایی در تنظیم لنز و فواصلی که روشنایی مادون قرمز آنها عمل میکند، دارند.

 

از شکلهای دیگر دوربین میتوان به دوربینهای مکعبی اشاره کرد. این نوع دوربینها کم قیمتترین وضعیف ترین دوربین از نظر عملکرد میباشند. از این دوربینها تا حد امکان دوری کنید مگر اینکه بودجه شما بسیار پایین باشد. از جمله محدودیتهای این دوربین میتوان به عملکرد ضعیف آن در نور کم، عملکرد بد WDR و رزولوشن پایین اشاره کرد.

 

پشتیبانی از POE:

بسیاری از سیستمهای نظارتی تحت شبکه امروزه از POE استفاده میکنند. بدین معنا که برق آنها بر روی همان کابل اترنت که به منظور عبور دیتای ویدئو از دوربین و دیگر وسایل و سوییچ میباشد تامین میگردد. در هنگام خرید دوربین از وجود POEاطمینان حاصل کنید. POE مساله تغذیه دوربینها را بسیار ساده میکند، به جای آنکه از یک منبع تغذیه با ولتاژ پایین و کابلکشی مجزا استفاده شود در ۹۹ درصد مواقع کاربران از دوربینهای با امکانات POE استفاده میکنند. توجه کنید که در صورت استفاده از دوربین دارای قابلیت POE سوییچ های شبکه مورد استفاده نیز باید از این امکان پشتیبانی کنند.

ذخیره اطلاعات در داخل دوربین:

بسیاری از دوربینها امروزه دارای کارتهای حافظه در داخل خود میباشند. این کارتها انواع مختلفی دارند که میتوان از میان آنها به SD و SDHC و SDXC اشاره کرد. حداکثر ظرفیت معمول کارت های SD تا ۶۴ گیگابایت می باشد. مشکل اصلی با کارتهای حافظه این است که بسیاری از آنها به سادگی قابلیت دسترسی به ویدیو و نرمافزار مدیریت شبکه را ندارند. کارتهای حافظه معمولاً برای ذخیرهسازی طولانی مدت مناسب نیستند.

 

در پایان مقاله توجه به چند نکته حائز اهمیت است. بدون هیچ تجزیه و تحلیلی به سراغ دوربین نروید تا زمانی که بدانید واقعاً چه کاری را با دوربین میخواهید انجام دهید. صاحبان برخی برند ها گاهی مطالب غیر واقعی در جهت افزایش فروش خود مطرح میکنند که بودن پایه علمی هستند. از طرف دیگر هم برخی برند ها گاهی مطالبی در جهت تخریب برند رقیب دیگر بیان میکنند این مطالب نیز عموما از اعتبار چندانی برخوردار نیستند. اولین اولویت تست شخصی دوربین ها و یا مراجعه به افراد بیطرفی است که تجربه عملی کار با دوربین هایی از برند های مختلف را دارند.

اجازه ندهید که قیمت دوربین هدایتگر شما در انتخاب باشد. بسیاری از افراد دوربینها را با توجه به قیمت آنها به عنوان اولین اولویت و راندمان کاری آنها را به عنوان دومین اولویت خریداری میکنند. این موضوع باعث ایجاد تصاویر بسیار بیکیفیت و در نتیجه نارضایتی خریدار میگردد. نرمافزارهایی به منظور کمک به شما در جهت انتخاب رزولوشن و لنز مورد نیاز شما وجود دارند که این انتخاب به فاکتورهایی از جمله ارتفاع و فاصله دوربین از شی نیز بستگی دارد. در انتخاب دوربین همواره هدف خود را مشخص کنید تا بتوانید با توجه به بودجه و نیز نیاز کاربرد خاص خودتان بهترین انتخاب را داشته و گامی موثر در جهت بهبود امنیت مکان مورد نظر خود بردارید.

شرکت ایمن سازان پیشرو  مجری و متخصص پروژه های تحت شبکه

 

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran