8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

دانستنی های حفاظت از دوربین ها در فضاهای دشوار

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > دانستنی های حفاظت از دوربین ها در فضاهای دشوار

دانستنی های حفاظت از دوربین ها در فضاهای دشوار

هر از گاهی این نیاز پیش می آید که نظارت ویدئویی در فضاهای دشوار انجام شود؛ به عنوان مثال، مکان-های مخصوص حفاری که در خارج از ساحل هستند یا کارخانجات شیمیایی که در معرض انفجار و گستره-های دمایی بالا قرار دارند. در اینگونه فضاها، دوربین ها به محافظت ویژه ای احتیاج دارند که کاربران نهایی باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنند.

برای کاربران عادی همچون اداره جات یا مغازه های خرده فروشی، دوربین های IP استاندارد میتوانند به خوبی از پس عملکردهای خود بر آیند. با این حال، بازبینی برخی از کارخانه جات، میادین نفتی یا سایر فضاهای دشوار نیازمند محصولات مستحکم شده و گرید صنعتی (اصطلاحی که به معنای اندازه ی بزرگتر، استحکام و مقاومت یک محصول میباشد) است که در برابر انفجار مقاوم باشند. این بدان خاطر است که حتی کوچکترین جرقه ی ایجاد شده توسط تجهیزات الکترونیکی میتواند باعث رقم زدن عواقبی وحشتناک شود.

در واقع، نظارت ویدئویی در این فضاها به منزله ی یک موقعیت و وضعیت خاص است که از پتانسیل رشد بسیار چشمگیری برخوردار میباشد. طبق گزارش اِلاید مارکت ریسرچ، انتظار میرود که تا سال 2022 بازار جهانی تجهیزات مقاوم در برابر انفجار به 8.2$ میلیارد دلار برسد و بین سالهای 2016 تا سال 2022، نرخ رشد مرکب سالانه ای برابر 9.3 درصد پیدا کند.

طبق این گزارش: «سیستم های نظارتی و سیستم های بازبینی شاهد رشد چشمگیری در بازار تجهیزات مقاوم در برابر انفجار بوده است. این سیستم ها رشد خود را مدیون افزایش بکارگیری آنها در صنایعی چون نفت و گاز، داروسازی، صنایع شیمیایی و سایر صنایع در معرض انفجار هستند. هنگامی که این سیستم ها در چالش برانگیزترین و خطرناک ترین مناطق نصب شوند، قادر به ارائه ی مسیر دقیق بارگیری جرثقیل و سایر عملیات های مهم و حیاتی بوده و میتوانند از انفجار جلوگیری نمایند. همچنین انتظار میرود که آمریکای شمالی در حین انجام تجزیه و تحلیل های این گزارش، بازار جهانی را به قبضه ی خود در آورد و نرخ رشد مرکب سالانه ای CAGR برابر 8.4 درصد را به ثبت برساند».

1. چه چیزهایی را باید در مورد دوربین های مقاوم در برابر انفجار دانست؟

دوربین های مقاوم در برابر انفجار شامل محفظه های خاصی هستند که از دوربین محافظت میکنند. این دوربین ها سه ویژگی دارند :

•        این دوربین ها، گاز و گرد و غبار را از محفظه ای که دوربین را در خود نگاه میدارد، دور میسازند. برای بستن هرگونه نقطه ی بازی که کابل ها از آنجا وارد میشوند هم از درزگیرها استفاده میشود. معمولا این بدان معناست که محفظه تحت فشار شدید قرار میگیرد، بنابراین نوعی فشار مثبت بین داخل و خارج محفظه به وجود می آید.

•        این دوربین ها از این موضوع اطمینان حاصل میکنند که حتی در صورت ورود گاز و وقوع یک انفجار داخلی، آسیب های وارد شده تنها به فضای داخلی محفظه محدود شوند و به بیرون آن درز پیدا نکنند.

•        این دوربین ها از این مسئله اطمینان حاصل میکنند که دمای بیرون محفظه، حدود 80 درصد از دمای احتراق خودکار یک گاز یا بخار خاص موجود در فضای اتاق پایینتر باشد.

برای کاربران نهایی این موضوع اهمیت دارد که بدانند آیا دوربین های آنها تابع یک سری استاندارد بخصوص هستند که متضمن ضدانفجار بودن محصولات باشند. این استانداردها شامل کلاس UL ﴿طبق این استاندارد امنیتی، یک نمونه از یک محصول گرفته میشود و پس از بررسی مشخص میشود که آیا محصول مربوطه، یک سری الزامات مشخص و تعریف شده را برآورده میسازد یا خیر﴾ و سیستم طبقه بندی محصولات در مکان های خطرناک و همچنین استاندارد ATEX ﴿این استاندارد، تجهیزات و سیستم های حفاظتی را شامل میشود که برای استفاده در فضاهایی که به صورت بالقوه قابل انفجار هستند، در نظر گرفته شده است﴾ اروپا میشود.

سیستم UL کلاس 1 شامل گازهای اشتعال زا، بخارهای ایجاد شده از مایعات اشتعال زا و بخارهای ایجاد شده از مایعات قابل احتراق میشود؛ کلاس 2 نشان دهنده ی گرد و غبارهای اشتعال زا است؛ و کلاس 3، الیاف/اشیاء پرواز کننده ی اشتعال زا را شامل میشود. طبقه بندی 1 نشان دهنده ی تراکم قابل احتراق گازهای اشتعال زا، بخارهای ایجاد شده از مایعات اشتعال زا یا بخارهای ایجاد شده از مایعات قابل احتراق است که میتواند تحت شرایط عملیاتی عادی وجود داشته باشد. طبقه بندی 2 نشان دهنده ی آن دسته از موادی است که احتمال نمیرود تحت شرایط عملیاتی عادی وجود داشته باشد.

استاندارد ATEX گستره ای از محصولات را پوشش میدهد؛ این محصولات شامل آنهایی میشوند که در پلتفرم های ثابت خارج از ساحل، نیروگاه های پتروشیمی، معادن و آسیاب های آرد مورد استفاده قرار میگیرند. این استاندارد تعریف کننده ی یک سری الزامات سلامتی و ایمنی بخصوص و فرآیندهای ارزیابی تطابق با استانداردهایی است که باید پیش از استفاده از محصولات در بازار اتحادیه اروپا بکار گرفته شوند.

2. دوربین های با گستره ی دمایی بالا

در عین حال، گاهی این امکان وجود دارد که بازبینی مناطق با گستره ی دمایی بالا برای کاربران نهایی ضرورت پیدا کند. مشاهده ی این مناطق، همچون داخل یک کوره ذوب آهن، نیازمند محافظت بخصوصی است که شامل محفظه های خنک شده با مایعات میشود.

محفظه های مخصوص فضاهای با گستره ی دمایی بالا میتوانند در فضاهای بسیار داغی چون کوره های ذوب آهن کارایی داشته باشند و برای مشاهده ی آزمایش موشک ها مورد استفاده قرار بگیرند. این محفظه های مخصوص فضاهای دشوار از جنس استیل ضدزنگ الکتروپولیش شده هستند و بدنه ی آنها شامل دو محفظه برای گردش مایع یا هوای خنک کننده است. یکی از این نمونه محفظه ها از شیشه ی کوارتز و مایع خنک کننده استفاده میکند. این محفظه میتواند در فضاهای کاری تا سقف 400 درجه سانتی گراد (752 درجه فارنهایت) از دوربین محافظت کند.

منبع: مجله a&s

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran