8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

برای تامین امنیت زیرساخت های حیاتی چه چیزهایی لازم است؟

ایمن سازان پیشرو > تکنولوژی جدید  > برای تامین امنیت زیرساخت های حیاتی چه چیزهایی لازم است؟

برای تامین امنیت زیرساخت های حیاتی چه چیزهایی لازم است؟

شاید لازم به گفتن نباشد، اما تاسیسات زیرساخت های حیاتی همچون نیروگاه ها و فرودگاه ها نقشی مهم را در جامعه ایفا میکنند. از همین رو، حفاظت از این نوع تاسیسات در برابر تهدیدات به موضوعی مهم تبدیل میشود. با توجه به این موضوع، یک راهکار یکپارچه که سیستم های امنیتی مختلف را با هم ترکیب کند، بسیار کمک کننده خواهد بود.

بلایای طبیعی، اقدامات بزهکارانه و حملات خصمانه ای که هر روز آمارشان بیشتر از قبل بالا میرود، همگی با هدف ایجاد اختلال و خرابی طراحی شده اند؛ تمامی این موارد به صورت بالقوه میتوانند باعث ایجاد آسیب هایی شدیدی در زیرساخت های مهمی شوند که یک کشور یا قاره به آنها وابسته هستند. اطمینان حاصل نمودن از بکارگیری نیروهای امنیتی درست برای حفاظت از دارایی هایی فردی بسیار حائزاهمیت بوده و برای تسهیل همکاری های بین هیئت های رسمی، به سیستم ها و ابزارهای درستی نیاز است.

در گذشته، سیستم های امنیتی که از زیرساخت های حیاتی محافظت میکردند، به صورت جداگانه مدیریت میشدند. اما برای مبارزه با و جلوگیری از تهدیداتی که روز به روز پیچیده تر از قبل میشوند، امنیت نیز به بروزرسانی احتیاج دارد. اینجا است که یک کاربر میتواند از مزیت های یک سیستم نظارتی و یک پلتفرم کنترلی که با سیستم های مختلف تلفیق میشود، بهره مند شود؛ این سیستم ها شامل موارد زیر میشوند و البته که منحصر به آنها نمیشوند: دوربین ها، سیستم های کنترل دسترسی، سیستم های تشخیص فرد غیرمجاز، سیستم های نقاط کمک رسانی عمومی، سیستم های مدیریت ساختمان، سنسورهای مایکرویو و سایر موارد.

یکپارچه سازی هوشمند

با هوشمندی بیشتر، کاربر میتواند آگاهی موقعیتی بهتری به دست آورد. یکپارچه سازی هوشمند این تفکر را یک مرحله جلوتر میبرد و با استفاده از نرم افزارهای فرماندهی و کنترل، نه تنها باعث مرتب سازی داده ها میشود، بلکه آنها را تجزیه و تحلیل هم میکند. رخدادها، امور غیرعادی یا تخلف از میزان فاصله ی تعیین شده از سیستم های جانبی و چندین مکان جغرافیایی را میتوان تشخیص داد و با توجه به یک سری پارامتر مشخص سنجید. این یکپارچه سازی هوشمند را میتوان در موارد زیر به کار گرفت:

1‌. شبکه ی توزیع برق

موضوع سرقت میتواند باعث به خطر انداخته شدن امنیت شبکه های توزیع برق شود. داده های مربوط به ویدئوها، صداها، فعال-سازی های PIR و سایر ورودی های آلارم دریافت شده از دوربین های آنالوگ و تحت شبکه ی مستقر در ایستگاه های فرعی /اتاق-های عملیاتی ﴿که اغلب در مناطق دور قرار دارند و/ یا هیچ آدمی در آنجا حضور ندارد﴾ به صورت مستقیم به یک مرکز مدیریت امنیت مرکزی فرستاده میشوند تا از شبکه های توزیع برق در برابر نقض داده های احتمالی محافظت کنند. با هشداردهی در مورد رخدادهای صورت گرفته به صورت همزمان با وقوع رخداد به اپراتورها، پروتکل های امنیتی در محل به صورت کارآمدتری بکار گرفته میشوند و به موجب آن، از هر دوی کارکنان و جمعیت عمومی افراد محافظت میشود.

2. تصفیه خانه های آب

تصفیه خانه های آب حیاتی هستند و آلودگی آنها میتواند سلامت کل جامعه را به خطر بیاندازد. در صورت روئیت و تشخیص هرگونه امرغیرعادی توسط سیستم تشخیص افراد غیرمجاز و سیستم های کنترل دسترسی، با پخش تصاویر ویدئویی از نزدیکترین دوربین های قرار گرفته در محل آلارم به صدا در آمده، تیم های امنیتی نسبت به امر صورت گرفته آگاه میشوند. از تصاویر مشرف به نقاط محتمل دسترسی به آب میتوان جهت تشخیص و بازبینی هر گونه اقدام به آلوده سازی عمدی آب استفاده نمود. این سیستم را میتوان طوری برنامه ریزی کرد که داده های به دست آمده از سیستم های تشخیص کیفیت آب در اولویت قرار بگیرند و به هنگام وقوع شرایطی که نیاز به نشان دادن عکس العمل سریع دارند (همچون به هنگام قطع برق منطقه ای)، جریان های کاری لازم برای کمک به اپراتورها صورت بگیرد.

3. فرودگاه

یکپارچه سازی داده های به دست آمده از اسکنر های اشعه ایکس تعبیه شده روی چمدان ها با سیستم های نظارتی و ارتباطی، تصمین کننده ی آن است که در صورت ارائه ی گزارش یکی از پرسنل در مورد وقوع مسئله ای در یکی از منطقه های تحت کنترل، یک هشدار به صورت زنده و در اولویت روی مانیتور ویدئووال های اتاق کنترل قرار بگیرد. پس از آن، تیم اتاق کنترل میتواند همان تصاویر اشعه ی ایکس را به عنوان تیم بررسی چمدان ها ببیند و به صورت همزمان، دوربین های نظارتی آن حوالی، به صورت خودکار به بازبینی گستره ی بزرگتری از فعالیت ها بپردازند.

فهم نیازهای مشتریان و کار کردن با شرکا، کلید بکارگیری امنیت یکپارچه سازی شده برای زیرساخت ها است. راهکارهای کنترل و فرماندهی را میتوان برای ایجاد یکپارچه سازی ها و جریان های کاری که نیازهای دقیق و سختگیرانه را برآورده میسازند، پیکربندی کرد، اما بکارگیری در آن سطح نیازمند داشتن فهم کاملی از این نیازهاست. تکنولوژی تنها بخشی از این معامله را تشکیل  میدهد. فهم نیازهای مشتریان و ایجاد مشارکت بیشتر با پیشگامان این صنعت، یکپارچه سازی های هوشمند را قدر میسازد تا به معنی واقعی کلمه، انقلابی را در نحوه ی کارکرد متخصصین برای محافظت از زیرساخت های حیاتی رقم میزند.

منبع: مجله a&s

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran