8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

از بین بردن راهبندان ها با تکنولوژی ویدئوی هوشمند

ایمن سازان پیشرو > اخرین مقالات  > از بین بردن راهبندان ها با تکنولوژی ویدئوی هوشمند

از بین بردن راهبندان ها با تکنولوژی ویدئوی هوشمند

در سراسر جهان، بسیاری از شبکه های جاده شهری تا به الان به درجه ی اشباع رسیده اند. این موضوع باعث تاخیرهای طولانی رانندگان، افزایش ناامیدی و کاهش بهره وری میشود. همچنین در نتیجه ی پایین آمدن کیفیت هوا به خاطر این ترافیک های طولانی، خطرات زیادی برای سلامتی افراد ایجاد میگردد. روی هم رفته، ترافیک بیش از حد به شکلی منفی روی کیفیت زندگی شهروندان و پایداری شهرها تاثیر میگذارد.

طبق تحقیق انجام شده توسط اینریکس INRIX)﴾ که شرکتی پیشگام در زمینه ی ارائه ی اطلاعات در حیطه ی حمل و نقل است، مسافران دائم لس آنجلس حدود 100 ساعت در سال را در راهبندان های سال 2017 از دست داده اند – بیشتر از هر شهر دیگری در جهان. علاوه بر این، راهبندان های اتفاق افتاده در شهر لندن هزینه ای برابر با 2.430 یورو را برای هر یک از رانندگان در پی دارد که این هزینه برابر است با بیش از 9.5 میلیارد یورو برای کل شهر.

1. دغدغه ی بزرگ مقامات شهری

هیچ احتیاجی به گفتن نیست، اما ترافیک به موضوعی سردردآور برای مقامات شهری تبدیل شده است، مخصوصا در شهرهایی که توسعه ی سریع شهرنشینی و رشد اقتصادی، افراد زیادی را به سوی خریداری وسایل نقلیه سوق داده است.

برای یافتن راهکارهای درازمدت، مقامات شهری در حال بررسی دلایل ریشه ای تراکم ترافیک هستند. در شهر هنگ کنگ، کمیته ی مشاوره حمل و نقل گزارشی را مبنی بر تشخیص سه دلیل اصلی ایجاد ترافیک های شدید منتشر نموده است. این سه دلیل شامل موارد زیر میشوند:

1. «وجود تعداد زیادی وسایل نقلیه در جاده ها»

2. پارک غیرقانونی

3. کار بیش ازحد روی ساخت و تعمیر جاده ها

اینها همه فاکتورهایی هستند که به شدت منجر به ایجاد راهبندان هایی در شهرهای سراسر دنیا میشوند.

2. تکنولوژی چطور میتواند کمک کننده باشد

در بسیاری از شهرها، ساخت ظرفیت های جاده ای جدید به عنوان یک گزینه تلقی نمی گردد – فرقی هم نمیکند که دلیل آن به فضای موجود برای جاده سازی برگردد یا اختلال در فعالیت های اقتصادی یا محدودیت-های بودجه ای. در شرایط این چنینی، مقامات شهری در حال بررسی تکنولوژی های هوشمند هستند تا بدین شکل جاده ای که افراد طی میکنند را امن تر کرده و سرعت عبور و مرور در آن را بالا ببرند.

در فهرست تکنولوژی های تسهیل کننده ی ترافیک، جدیدترین نسل تکنولوژی های ویدئویی همچون یک ستاره به نظر میرسد. به ویژه که نوآوری های صورت گرفته در تکنولوژی هوش مصنوعی ( (AIو یادگیری عمیق به همراه ویژگی هایی که به صورت همزمان با وقوع رخداد اپراتورها را نسبت به مسائل ترافیکی موجود آگاه میسازند، باعث تغییر بازبینی ویدئویی استاندارد شده اند. این کار به آنها اجازه میدهد تا به سرعت اقدامات مقتضی را صورت دهند تا باندهای جاده  بدون ترافیک باقی بمانند و جریان ماشین ها به صورت روان در حرکت باشند.

3. سه راهکار با تکنولوژی ویدئویی هوشمند برای داشتن شهرهای روان و بدون ترافیک

در حال حاضر راهکارهای ویدئوییِ نسل بعدی در حال کمک کردن به مقامات شهری هستند تا تراکم ترافیک را پایین آوردند و بدین شکل مانع به هدر رفتن بخش عظیمی از زمان رانندگان در ترافیک های طولانی شوند. در اینجا به بررسی سه مثال می پردازیم :

3.1. راهنمای ترافیک

این نوع راهکار از دوربین های هوشمند نصب شده در تقاطع ها برای بازبینی و گزارش دهی در مورد جریان ترافیک به صورت زنده استفاده میکند. این راهکار با بازبینی مداوم جریان مسیرهای پرترافیک و با شمارش وسایل نقلیه ی موجود در محدوده های تعریف شده ی یک جاده کار میکند. سپس داده های به دست آمده به مراکز کنترل ترافیک ارسال میشوند؛ در آنجا اپراتورها میتوانند شکل و نوع ترافیک را در سراسر شهر مشاهده نمایند.

با داشتن نگاهی نقادانه میتوان گفت که دید کلی از ترافیک شهر به اپراتورها اجازه میدهد تا به صورت همزمان با وقوع رخداد اقدامات لازم برای کاهش دلایل ریشه ای تراکم ترافیک در جاده ها را صورت بدهند؛ این دلایل میتوانند شامل عدم استفاده ی درست از باندهای اتوبوس رو یا پارک غیرقانونی شوند. در صورت وقوع یک رخداد ترافیکی، راهکارهای راهنمای ترافیکی نیز به عنوان خبرهایی خوش برای رانندگان تلقی میشوند.

اطلاعات مربوط به تراکم ترافیک در هر یک از تقاطع ها برای آنها به نمایش گذاشته میشود و به آنها کمک میکند تا زمان رسیدن خود را پیش بینی کنند و – اگر تاخیرها جدی و مداوم هستند – مسیرها یا سایر گزینه-های مسافرتی را در نظر گرفته و انتخاب کنند.

علیرغم اینکه ویدئوها بخشی مهم از یک راهکار را تشکیل میدهند، یکپارچه سازی کامل با سیستم ها و الگوریتم های سایر برندها نیز مورداحتیاج است. بدین شکل، داده های ترافیکی را میتوان روی نقشه های شهری ترسیم کرد و آنها را به صورت کارآمد به مرکز کنترل، رانندگان، مراکز فوریت های پزشکی و سایر موارد منتقل کرد.

3.2. کنترل چراغ راهنمایی و رانندگی

راهکارهای کنترل چراغ های راهنمایی و رانندگی به چراغ ها اجازه میدهند که با یکدیگر هماهنگ شوند تا جریان ترافیک را تا جای ممکن روان سازند. این راهکارها از داده های ترافیکی به دست آمده از سیستم های راهنمای ترافیکی در جهت فهم این موضوع استفاده میکنند که ترافیک در کجای یک تقاطع در حال شکل گرفتن است. برای انجام این کار، دوربین های ترافیکی هوشمند تعداد خودروهای عبوری از یک تقاطع را می شمارند و طول صف  خودروهای جمع شده در یک تقاطع را تعیین میکنند. این دوربین ها، به صورت همزمان، داده های به دست آمده ی زنده را با سیستم های چراغ راهنمایی و رانندگی به اشتراک میگذارند.

با توجه به این داده ها، چراغ های راهنمایی و رانندگی میتوانند به صورت خودکار با یکدیگر هماهنگ شوند تا جریان ترافیک را متعادل سازند و با توجه به نیاز ایجاد شده، با کم و زیاد کردن زمان عبور در نظر گرفته شده از یک تقاطع، برای ترافیک یک سو ارجحیت کمتر یا بیشتری قائل شوند. این کار کمک میکند تا افراد با سرعت بیشتری به مسیر خود ادامه دهند، ناامیدی و درگیری ذهنی رانندگان کاهش یابد و زمانی که حجم ترافیک یک سو زیاد میشود، نیاز به مداخله ی فیزیکی نیروهای پلیس از بین برود.

3.3. دوربین های ثبت تخلف نیروهای پلیس

در بسیاری از موارد، تراکم ترافیکی به خاطر استفاده ی غیرقانونی و غیرمسئولانه از جاده ها اتفاق می افتد، به عنوان مثال پارک غیرقانونی و استفاده از مسیرهای اتوبوس رو. با کمک راهکارهای ویدئویی ثبت تخلف همچون تشخیص رانندگی در جهت مخالف، شناسایی دوربرگردان های غیرمجاز و پارک به صورت غیرقانونی، میتوان اینگونه رخدادها را به صورت زنده و بدون فوت وقت تشخیص داد و بدین شکل به اپراتورهای مراکز کنترل ترافیک اجازه داده میشود تا فورا با مقامات مسئول ارتباط برقرار کنند و آنها را باخبر سازند. این کار باعث میشود تا عکس العمل نشان دادن به رخدادهای مربوط به رانندگی غیرقانونی و غیرمسئولانه تسریع شود و موانع روی جاده های شهری از میان برداشته شوند و در عین حال، رانندگان به عنوان مسئول کار خود شناخته شوند و مورد بازخواست قرار بگیرند.

علاوه بر کمک به کاهش تراکم ترافیک، ویدئوهای ضبط شده توسط راهکارهای ثبت تخلف ترافیکی میتوانند به بهبود امنیت عمومی نیز کمک کنند. به عنوان مثال، از آنها میتوان برای شناسایی رانندگانی استفاده کرد که از خطوط قرمز عبور کرده و یا اینکه خطرناک رانندگی میکنند و از این رو، اقدمات لازم را در مورد آنها صورت داد.

4. آینده ی بهتر برای شهرهای متراکم

با در صدر قرار گرفتن مدیریت ترافیک شهری در دستور کاری بسیاری از مقامات شهری، تکنولوژی ویدئویی هوشمند چراغی از امید است. با بازبینی ترافیک به صورت زنده، این نوع راهکارها به مقامات شهری اجازه میدهند تا برای تسهیل تنگناهای ایجاد شده در اثر ترافیک – کاهش ناامیدی و درگیری ذهنی رانندگان، کاهش از بین رفتن بازدهی افراد و بهبود کیفیت هوای شهری – اقدامات مقتضی را فورا صورت دهند. علاوه بر این، تشخیص رخدادها به صورت زنده به بهبود استانداردهای کلی رانندگی کمک میکند که این خود در نهایت منجر به کاهش تعداد تصادفات شده و زندگی افراد را نجات میدهد.

روز به روز به تعداد مقامات شهری که متوجه ارزش بالای بکارگیری جدیدترین نسل راهکارهای ویدئویی برای مدیریت ترافیک میشوند، افزوده میشود و از این رو نرخ بکارگیری این راهکارها نیز در حال بالا رفتن است. به ویژه این موردی است که در آن شهرها قادر شده اند تا از یک ساختار قانونی و به صرفه برای پشتیبانی از این نوع راهکارها استفاده نمایند

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran