8:30 - 17:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88102518

تماس برای مشاوره رایگان

اینستاگرام

آپارات

 

آشنايی با سرويس های ابری

ایمن سازان پیشرو > مقاله آموزشی  > آشنايی با سرويس های ابری

آشنايی با سرويس های ابری

سرویس ابری در همه جا حضور دارد. این سرویس بدون آن که ما متوجه حضور آن باشیم، همیشه در همه جا حاضر است. صبح ها هنگامی که پیش از بلند شدن از جای خود به چک کردن ایمیل های گوشی خود میپردازید، تعامل خود را با ابرها آغاز نموده اید. حتی هنگامی که از اپلیکیشنهای موبایل خود برای بررسی میزان ترافیک موجود در خیابان های مسیر بازگشت خود استفاده میکنید، در حال استفاده از سرویس های ابری هستید.

 

هنگامی که در محیط کار مشغول کدنویسی با استفاده از برنامه گیت-هاب هستید و یا مدرکی را با استفاده از برنامه باکس با همکار خود به اشتراک میگذارید، اطلاعات مشتریان را در مرکز داده ی فروش سیلز-فورس وارد میکنید و یا یک کارمند جدید را با استفاده از برنامه ورک-دی تعریف میکنید، در حال استفاده از سرویس ابری هستد. وقتی که به منزل میرویم شاید دوستی سری عکس های گرفته شده در تعطیلاتی که رفته بودیم را در برنامه دراپ-باکس برایمان ارسال کند و آنها را باز کنیم، بدون آنکه متوجه باشیم که مشغول استفاده از یک سرویس ابری هستیم.

 

تمامی مواردی که پیشتر ذکر شد جزء سرویس های ابری هستند، با این حال هر کدام از ما آنها را با اشکال متفاوتی تجربه میکنیم که این موضوع خود سوالاتی را ایجاد میکند: سرویس ابری چیست؟ این ابرها کجا قرار دارند؟ ابر با اینترنت چه فرقی میکند؟

 

اصطلاح “ابر” رابطه ی بسیار نزدیکی با اینترنت دارد. برای مدتی طولانی، پیچیدگی موضوع اینترنت به یک آیکون ابر ساده در دیاگرام های شبکه تقلیل یافته بود.

 

به همین دلیل بود که تمرکز روی سرورها، دستگاه ها و سوئیچ هایی که متخصصین IT مسئول آن بوده اند قرار داشته است و از دیدگاه معماری شبکه، اینترنت فراتر از افق موضوعی بود که احساس نیاز به نگرانی در مورد آن وجود داشته باشد.

 

از آنجایی که در نرم افزارهای ارائه شده از طریق اینترنت، نیازی به نگرانی مشتریان در مورد چگونگی ساختار آنها وجود ندارد، افراد شروع به نامیدن این نرم افزار به عنوان “سرویسی ابری” نمودند.

 

اصطلاح سرویس های ابری یک مفهوم گسترده است که شامل منابع IT بیشماری میشود که از طریق اینترنت فراهم میگردد. ممکن است که از این اصطلاح برای توصیف سرویس های پیشرفته ای استفاده شود که از انتخاب، بکارگیری و مدیریت مداوم منابع ابرمحور مختلف پشتیبانی میکنند.

 

 

 

1.1. تکنولوژی ابر-محور چیست؟

معنای نخست سرویس های ابری، دامنه ی عظیمی از منابع را در بر میگیرد که یک ارائه کننده ی سرویس از طریق اینترنت به مشتریان خود ارائه میکند؛ این تعریف به صورت گسترده به عنوان سرویس ابری شناخته شده است. خوداکتفایی و انعطاف پذیری از جمله ویژگی های سرویس های ابری هستند؛ به عبارت دیگر مشتریان میتوانند به محض درخواست، سرویس های مربوطه را دریافت کنند و هر موقع که دیگر نیازی به آنها ندارند آن را ببندند. علاوه بر این، در این نوع سرویس مشتریان معمولا تحت یک قرارداد پراخت مرتب ماهیانه در سرویس های ابری ثبت نام میکنند و با این کار دیگر لازم نیست که برای لیسانس نرم افزارها و سرور پشتیبان و زیربناهای شبکه هزینه ای صرف کنند. در بسیاری از معاملات این نوع رویکرد، تکنولوژی ابری را به جای یک هزینه ی سرمایه ای به یک هزینه ی عملیاتی تبدیل میکند. از یک دیدگاه مدیریتی، تکنولوژی ابری به سازمان ها اجازه میدهد که بدون تحمل بار نگهداری و بروزرسانی موارد ذیل، به نرم افزار، حافظه، کامپیوتر و سایر زیربناهای IT دسترسی پیدا کنند.

 

 

1.2. سرویس های ابری به عنوان سرویس های تخصصی 

دومین معنای سرویس های ابری مربوط به سرویس های تخصصی میشود که مشتریان را قادر به بکارگیری انواع مختلف سرویس های ابری میسازد. شرکت های مشاوره ای، نصابان و سایر کانال های همکاران ممکن است که این نوع سرویس ها را برای کمک به مشتریان خود در بکارگیری تکنولوژی ابری ارائه کنند.

 

 

1.3. سرویس های ابری به عنوان زیرمجموعه ای از اینترنت

لاری الیسون که یکی از قدیمی ترین مدیرعاملین فعال در تاریخچه سیلیکون ولی است، عدم رضایت خود را نسبت به استفاده ی بیش از حد از واژه ی “ابر” بازگو نمود. به نقل از وی: «شاید من یک احمق باشم، ولی نمیدانم که بقیه در مورد چه صحبت میکنند. این واژه چیست؟ به نظر من این واژه بسیار نامفهوم است و دیوانه وار در حال استفاده سدن است. چه زمان این دیوانگی متوقف خواهد شد؟

 

این که چه چیزی ابری نیست واضح است. نرم افزاری که در هارد درایو موجود در محل ذخیره شده و از آنجا اجرا میشود ابری نیست، چرا که شرط لازم برای رایانش ابری آن است که نرم افزار مربوطه، کد نهفته آن، و زیربنای پشتیبان آن حتما از طریق اینترنت ارائه و اجرا شود.

 

اما چرا فیسبوک به عنوان یک سرویس ابری تلقی میگردد و آمازون زیرمجموعه چنین سرویسی قرار نمیگیرد؟ پاسخ این سوال به چگونگی استفاده ازاین سرویس ها بازمیگردد. یک تجارت الکترونیک همچون آمازون تحت تعریف “نرم افزار یا سرویس ارائه شده از طریق اینترنت” قرار میگیرد. با این حال، شرط دیگر ابری بودن آن است که داده ها باید در آن بارگذاری شده باشند. افراد هیچ گونه داده ای را روی سایت تجارت الکترونیک آمازون بارگذاری نمیکنند، اما در مورد فیسبوک افراد حجم عظمیی از داده ها را که شامل تصاویر و کامنت ها و غیره میشوند در آن بارگذاری میکنند.

 

به همین علت است که نمیتوان سرویس ابری را با اینترنت تلفیق کرد. در عوض، محاسبات ابری مدلی برای به اشتراک گذاری منابع و ایجاد امکان دسترسی فوری به چیزهایی چون ذخیره سازی داده ها، نرم افزار و پردازش است.

2. رایانش ابری چیست؟

به زبان ساده، محاسبات/رایانش ابری به ارائه سرویس های رایانشی از قبیل سرورها، فضاهای ذخیره سازی، پایگاه های داده، شبکه سازی، نرم افزار، آنالیتیک ها و بسیاری موارد دیگر از طریق اینترنت ﴿ابر﴾ اطلاق میشود. نامی که به شرکت های ارائه کننده این گونه سرویس های رایانشی اطلاق میشود، ارائه کنندگان خدمات ابری  است. همچون پولی که برای هزینه های آب و برق مصرفی به صورت دوره ای پرداخت میکنید، با توجه به میزان مصرف شما از این سرویس ها معمولا باید هزینه ای را پرداخت کنید.

 

 

2.1. کاربردهای رایانش ابری

به احتمال زیاد در حال حاضر شما در حال استفاده از رایانش ابری هستید، حتی اگر خودتان از آن مطلع نباشید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش مدارک، مشاهده ی فیلم و برنامه های تلویزیونی، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن و یا ذخیره سازی تصاویر و سایر فایل ها استفاده میکنید، احتمال آن بسیار زیاد است که در پس این صحنه، راینش ابری انجام چنین اموری را ممکن ساخته باشد. نخستین سرویس رایانش ابری شاید یک دهه هم سن نداشته باشد، اما در حال حاضر نهادهای مختلف ﴿از استارتاپ های کوچک گرفته تا شرکت های بین المللی، سازمان های دولتی  و غیرانتفاعی﴾ به دلایل گوناگون در حال بکارگیری این تکنولوژی هستند. در اینجا به برخی از کاربردهای سرویس ابری اشاره خواهیم کرد:

 

• ایجاد کاربردها و سرویس های جدید

• ذخیره سازی، تهیه فایل پشتیبان و بازیابی داده ها

• هاست نمودن وبسایت ها و وبلاگ ها

• پخش صدا و تصویر

• ارائه نرم افزار در صورت درخواست

• تحلیل داده ها برای تشخیص الگوها و انجام پیش بینی

 

 

2.2. مزایای اصلی رایانش ابری

رایانش ابری باعث یک تغییر بزرگ در طرز تفکر بیزینس ها نسبت به منابع IT شده است. رایانش ابری چیست؟ چرا رایانش ابری تا این حد معروف شده است؟ در ادامه ی این مقاله به 6 دلیل معمولی که سازمان ها را به سوی استفاده از سرویس های رایانش ابری سوق میدهد اشاره خواهیم نمود:

 

1. هزینه

رایانش ابری باعث حذف صرف هزینه های بسیار سنگین برای خرید سخت افزارها و نرم افزارها و نصب و برقرای پایگاه های داده در محل میشود؛ این پایگاه ها شامل رک سرورها، تامین برق شبانه روزی برای منابع تغذیه و خنک سازی و متخصصین IT برای مدیریت زیربناهای موجود میشود. این سرویس ها به سرعت به نتیجه میرسند.

 

2. سرعت 

بیشتر سرویس های رایانش ابری به صورت سلف سرویس و به محض درخواست شما ارائه میشوند، بنابراین مقادیر بسیار عظیمی از منابع رایانشی را میتوان در کسری از ثانیه و تنها یا چند کلیک روی موس فراهم نمود. این ویژگی سرویس های ابری، انعطاف پذیری زیادی را برای بیزینس ها به ارمغان می آورد و فشار حاصل از برنامه ریزی ظرفیت ها را بر می دارد.

 

3. مقیاس جهانی

یکی از مزایای سرویس های رایانش ابری، قابلیت مقیاس پذیری آسان آنها است. اگر بخواهیم به زبان سرویس های ابری توضیح دهیم، این قابلیت به معنای ارائه مقدار مناسبی از منابع IT – به عنوان مثال، قدرت رایانش، حافظه ی ذخیره سازی و پهنای باند کمتر یا بیشتر – درست در زمانی که بدان احتیاج است و از منطقه ی جغرافیایی درست میباشد.

 

4. سودمندی

مراکز داده ی موجود در محل معمولا نیازمند حجم زیادی”قفسه سازی و پیکربندی در سرورها“ هستند؛ این اقدامات شامل نصب و برقراری سخت افزارها، پچ نمودن نرم افزارها و سایر کارهای وقت گیر مدیریت IT میشوند.رایانش ابری نیاز به انجام بسیاری از این اقدامات را از بین میبرد، بدین شکل تیم های IT میتوانند زمان خود را صرف نیل اهداف بیزینسی مهمتر کنند.

 

5. عملکرد

بزرگترین سرویس های رایانش ابری روی شبکه ای جهانی از مراکز داده ی ایمن اجرا میشوند که معمولا به صورت مرتب به جدیدترین نسل سخت افزارهای رایانشی سریع و کارآمد بروزرسانی میشوند.

 

6. قابلیت اعتماد

رایانش ابری باعث آسان تر و کم هزینه تر شدن تهیه فایل پشتیبان از داده ها، احیاء داده ها پس از وقوع رخدادهای غیرمنتظره و تداوم بیزینسی میشود؛ این امر بدان خاطر است که داده های موردنظر را میتوان در چندین محل مختلف و روی شبکه ی ارائه کننده سرویس ابری منعکس کرد.

 

 

2.3. رایانش ابری چگونه کار میکند؟

نحوه ی کار سرویس های رایانش ابری با توجه ارائه کننده ی سرویس موردنظر کمی متفاوت است. بسیاری از این سرویس ها، یک داشبورد دوستانه و مرورگر-محور را ارائه میکنند که سفارش منابع و مدیریت حساب های کاربری را برای متخصصین و توسعه دهندگان IT آسانتر میسازد.

 

برخی از سرویس های رایانش ابری با هدف کار با REST APIها و CLI طراحی شده اند که این نوع سرویس ها گزینه های متفاوتی را پیش روی توسعه دهندگان قرار میدهند.

 

برگرفته از skyhighnetworks، azure، searchitchannel 

http://www.didarc.com/fa/news/what-is-a-cloud-service%3F

No Comments

Leave a Comment

EnglishIran